People & Finance

Winst maken met whisky

Scotch Whisky International pakt ook dit jaar weer groots uit op Masters of LXRY én is als hoofdsponsor verbonden aan LXRY Open dat plaatsvindt op The Duke Club in Nistelrode op 29 mei. In 2007 begon het bedrijf in een oude bollenschuur. Inmiddels is Scotch Whisky International leading in het beleggen in Schotse single malt whisky, voorziet het in vermogensbeheer, beschikt het over de heilige graal onder de whiskycollecties én heeft het de exclusieve Scotch Whisky Investors Club opgericht, met allerlei privileges voor topklanten. LXRY zocht het bedrijf op, tegenwoordig gevestigd in een supermodern pand in Sassenheim, en sprak met CEO-oprichter Michel Kappen, marketingdirecteur Paul van der Hulst en projectmanager Nathalie Verkleij. “Taste is opinion, profit is fact.”

Tekst: Bart-Jan Brouwer
Beeld: John van Helvert
Online redactie: Mical Joseph

Eerste ontmoeting met whisky

De allereerste whisky die Michel Kappen dronk was een Ballantines. Na een voetbalwedstrijd haalde een van zijn makkers zo’n fles tevoorschijn. “Man, niet te zuipen!”, weet hij nog. “Maar toen wist ik er ook nog niets van. Ballantines is een blended whisky. Mensen zeggen wel dat je een slechte whisky moet mixen met cola, maar dat is zonde van de cola. Wat de eerste single malt was die ik dronk, weet ik niet meer. Maar wél wat die met me deed. De smaakbeleving! Ik werd helemaal blij. Je kunt het vergelijken met eten op sterrenniveau. Sommige whisky’s zijn zó goed dat ik echt kippenvel krijg.” Tijdens een whiskyreis door Schotland in 1998 ontstond zijn passie voor Schotse single malt. “Ik ontdekte hoe zuiver, mooi en eerlijk het product is. Als op een etiket staat dat de whisky tien jaar oud is, dan houdt dat in dat het jongste vat tien jaar oud is. De Schotten leveren dus meer dan er op het etiket staat.” Kappen beweert dat wetenschappelijk is vastgesteld dat het smakenspectrum van Schotse single malt whisky veruit de grootste is van alle dranken op deze aardbol.

Flauwekul

Voor elk initiatief geldt: je hebt een eerste klant nodig die erin gelooft. En die vond Michel. Die klant stelde meteen een substantieel bedrag beschikbaar en zei: ‘Ga maar whisky kopen.’ Met dat bedrag ging Kappen naar Schotland en kocht hij alle whisky die hij wilde kopen – en nog had hij geld over. Met flessen kwam hij terug. Die sloeg hij op in zijn toenmalige kantoor, een oude bollenschuur met stro op de grond. Kappen: “Mijn vrienden riepen wel: ‘Hey man, zit je nog steeds een beetje te hobbyen in die ouwe schuur van je?’ Ze noemden mij de whisky stalker, haha. Ik dacht: laat ze maar, wie het laatst lacht…” Toen Paul van der Hulst hier drieënhalf jaar geleden kwam en vertelde dat hij in een bedrijf werkte dat in whisky belegt, kreeg hij heel snel de reactie: in whísky beleggen? “Weet je, zo’n frons en zo’n toon. Men vond het flauwekul”, herinnert de marketingdirecteur zich. “De laatste jaren is dat knap omgedraaid. Het zit nu veel meer in de geaccepteerde alternatives, net als dat je ook in horloges of klassieke auto’s investeert.” Scotch Whisky International heeft een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten, wat whisky tot een officieel beleggingsproduct maakt. Maar dat was best een zware bevalling, weet Kappen nog goed. “Whisky als beleggingsproduct: daar word je niet elke dag mee geconfronteerd. Niemand in de wereld deed dat. Toen ik ermee begon, viel de hele wereldpers over me heen. Ik moest naar Reuters, Bloomberg en CNBC in Londen, BCC in Canada, alle kranten in Nederland schreven erover, ik ben zelfs op het journaal in Japan geweest.

 

CEO-Oprichter Michel Kappen

Projectmanager Nathalie Verkleij en marketingdirecteur Paul van der Hulst

Risicoprofiel

Beleggen in whisky kent verschillende risicoprofielen. Kappen: “Bij een hoog risicoprofiel past een whisky die heel schaars is, vijftig jaar oud, waar je 5.000 euro voor betaalt. Zo’n fles gedraagt zich als een speculatief product. Gaat hij de komende vijf jaar naar de 10.000 euro toe, is de markt bereid dat ervoor te betalen? Of moet je zelfs met een verlies genoegen nemen wanneer je ervan af wilt? Daar valt niets over te zeggen. Wil je degelijk beleggen, dan koop je een vat van een jaar of vijf oud; daar betaal je een heel lage prijs per fles voor. Als je whisky in een vat laat rijpen, wordt hij elk jaar ouder. En voor oudere whisky wordt in de markt meer betaald. Dat is een wetmatigheid. Er komt dus waardevermeerdering in je investering. Het risico is alleen: krijg je het liquide gemaakt op het moment dat je dat wilt? Wat dat betreft gedraagt het zich hetzelfde als vastgoed.” Het grote voordeel van whisky ten opzichte van andere alternatieve investeringen is dat in de fles whisky niet aan kwaliteit verliest en honderden jaren goed blijft.

Serious shit

Het verhandelen van Schotse single malt gebeurt op de World Whisky Index, een onafhankelijke, door Scotch Whisky International geïnitieerde beurs waar vraag en aanbod samenkomen. Momenteel wordt hard gewerkt aan een nieuwe versie van dit handelsplatform. Van der Hulst: “Daar zijn we al heel lang mee bezig. Zoals bij elk softwareproject is het moeilijker dan gedacht. Er zit een team van tien man op en we hebben speciaal een IT-manager aangetrokken om het in goede banen te leiden. Eind 2019 moet het platform beschikbaar zijn voor onze klanten, zodat zij in de nieuwe World Whisky Index hun portefeuilles kunnen raadplegen. We verwachten het platform begin 2020 open te stellen voor het publiek. Dan gaan de poorten open.

Waarde

In de opslag in Sassenheim liggen tegen de 80.000 flessen, in Schotland 1.500 vaten. In de loods waar de flessen staan, bevindt zich ook een samplebibliotheek. Dat is een afspiegeling van de vaten die in Schot- land liggen. Van der Hulst: “Wij zijn de enige partij ter wereld die elk jaar van elk vat dat wij in ons beheer hebben, een monster nemen. Een professionele whiskyanalist gaat vervolgens analyseren of de kwaliteits- ontwikkeling van die whisky op koers ligt. Is dat niet het geval, dan grijpt hij in door de whisky over te gieten in een ander eikenhouten vat, waarin voorheen sherry, bourbon, rode wijn, port of madeira heeft gezeten. Dat vat heeft een andere textuur, een andere smaak, en gaat een nieuw huwelijk aan met die whisky. Wij zitten erbovenop, willen van elk individueel vat de kwaliteit in de gaten houden. Ook omdat wij elk individueel vat bottelen, en dus niet de inhoud van verschillende vaten bij elkaar gooien. Wij creëren waarde door de whisky oud te laten worden in het vat, door de kwaliteit te managen én door single cask te bottelen, waardoor het schaars is.” De gezamenlijke marktwaarde van alle flessen en vaten die Scotch Whisky International beheert, ligt rond de 70 à 75 miljoen euro.

Golden Opportunities

Begin 2019 was de oprichting van de Scotch Whisky Investors Club, alom afgekort tot SWIC. Vermogensbeheerklanten vanaf 2,5 ton worden daar automatisch lid van. “Eigenlijk is het geen lidmaatschap, maar een klantstatus”, nuanceert Van der Hulst. “Dan gaan werkelijk alle deuren voor je open en krijg je toegang tot allerlei golden opportunities.” Als voorbeeld noemt hij een vat Glenlivet uit 1952, dat 65 jaar gelegen had. “Dat was toen het whiskyvat met de hoogste marktwaarde ooit: 4,5 miljoen euro. Via zijn netwerk kreeg Michel te horen dat het te koop zou komen. Zijn primaire reactie was: dat wil ik hebben. Logisch, uit die passie is dit bedrijf voortgekomen. Hij is gaan onderhandelen en heeft het vat gekocht. Als eerste werden de flessen die eruit kwamen – 381 stuks, elk in een mooie houten kist, compleet met kristallen decanter – aan SWIC-members aangeboden. Die betalen ook nog eens minder transactiekosten en maken kans op hogere rendementen. Dat komt omdat wij een heleboel stappen van de keten overslaan. Zo zit er ook voor ons nog een beetje marge tussen, want het licht gaat niet vanzelf aan. Wij verdienen door de verschillen tussen inkoop en verkoop. Daarom zijn wij eigenlijk een handelshuis in een financieel jasje.”

LXRY Magazine 40

Dit verhaal komt uit LXRY Magazine 40. Wil je het hele interview lezen? Het nummer is te bestellen via de onderstaande knop. Zeker weten dat je niets mist? Neem nu een 1-jarig of 2-jarig abonnement op LXRY Magazine en kies wat voor welkomstgeschenk je wilt ontvangen. Kies bijvoorbeeld een van de heerlijke geurkaarsen, laptoptassen of luxe sjaals uit de LXRY Collection (t.w.v. 69 euro), een Oolaboo Skin Defence DNA protective set (t.w.v. 144,95 euro), of een Sodastream (t.w.v. 159 euro).