Cars & Yachts

Toyota GR Supra:
Reïncarnatie van de legende

Als je denkt dat uit Japan uitsluitend slaapverwekkende boekhoudersauto’s komen, dan heb je het mis. Je hoeft maar een blik in de geschiedenis van Toyota te werpen om te weten dat dat volstrekte onzin is. We reden met de legendarische Supra, met de nieuwste generatie daarvan én met de Japanse sportauto die meer dan een miljoen waard is.

Tekst: Perry Snijders
Beeld: Luuk van Kaathoven

Samenwerking met BMW

Voor onze kennismaking met de nieuwe Supra rijden we naar Duitsland, naar Deidesheim om precies te zijn. Het plaatsje in de Palts telt nog geen vierduizend inwoners, maar wel flink wat wijnhuizen van een behoorlijk niveau. Wij maken kennis met de auto die je hart sneller laat kloppen: de nieuwe GR Supra, een sportieve coupé met achterwielaandrijving en niet minder dan 340 pk. Ontwikkeld in samenwerking met BMW, dat op dezelfde basis de Z4 bouwt. Zo zijn de kaarten verdeeld: BMW bouwt geen coupé van de Z4, Toyota komt niet met een open versie van de Supra.

“De 2000 GT is misschien wel de coolste Toyota ooit, al was het maar omdat James Bond er ooit mee reed. Het leverde wel een probleem op: Sean Connery paste niet in de Toyota. Om die reden werd het dak van de auto gezaagd”

Omdat je met die gesloten Supra niet over boulevards hoeft te flaneren, kan hij echter aanzienlijk sportiever worden gemaakt dan de BMW. Daar komt volgens Toyota de toevoeging GR vandaan; officieel zeggen ze het niet, maar in informele settings schreeuwen ze bijna van de daken dat ze de Z4 veel te soft vinden. Daarom werd die basis afgeleverd bij Toyota’s motorsportafdeling, Gazoo Racing, om er een fatsoenlijke sportauto van te maken. Nou staan BMW’s bekend als uitmuntend rijdende auto’s, dus of het helemaal klopt weten we niet; het verhaal is echter te mooi om kapot te checken.

Heiligschennis

De lijnen van de nieuwe GR Supra ogen op foto’s nogal druk, maar als de auto voor je neus staat valt het mee. Als je beter kijkt, zie je dat de lijnen niet verwijzen naar de vorige Supra, maar naar de oervader van alle sportieve Toyota’s, de 2000 GT. Het is niet retro, maar wel een nieuwe interpretatie van die klassieke lijnen. Die 2000 GT is misschien wel de coolste Toyota ooit, al was het maar omdat James Bond er ooit mee reed. In 1967 om precies te zijn, in You Only Live Twice. Het leverde wel een probleem op: Sean Connery mag dan de beste James Bond zijn, hij paste niet in de Toyota. Om die reden werd het dak van de auto gezaagd, waarna Connery er uiteraard wél in paste. Vandaag de dag zou het heiligschennis zijn om het dak van een 2000 GT af te zagen, want de waarde is opgelopen tot boven het miljoen. De huidige James Bond, Daniel Craig, verklaarde een paar jaar terug dat die verzaagde 2000 GT nog altijd zijn favoriete Bond-auto is.

Eat that, Aston Martin.

Klapkoplampen én normale koplampen. De 2000 GT werd eigenlijk ontworpen zonder klapkoplampen, maar daarmee bleek de verlichting te laag te zitten voor de Amerikaanse markt, reden om ze toe te voegen.

Buiten Japan had het merk nauwelijks bekendheid. In 1964 werden de allereerste Toyota’s in Europa geïmporteerd, in Nederland om precies te zijn, waar  familiebedrijf Louwman wel brood in zag. Het eerste model dat naar ons land kwam was de Crown, waarover De Telegraaf destijds meldde dat het ‘een kloeke, fraai gelijnde gezinswagen, waarin men nu eens geen pygmee behoeft te zijn om zowel voor als achter royaal te kunnen zitten’ was. Op de AutoRAI waren naast Isuzu Bellet maar twee modellen van Toyota te zien. De tijd, kortom, was nog niet helemaal rijp voor een sportauto van het merk.

Toch heeft de Nederlandse importeur tegenwoordig wel zo’n 2000 GT, zoals het bedrijf van bijna iedere Toyota wel een exemplaar bezit. Zelfs de oudste nog bestaande Toyota ter wereld is van Louwman – een exemplaar dat de fabriek in Japan maar al te graag over zou nemen. Toch reden we niet met de 2000 GT van de Nederlandse importeur, maar met een Duits exemplaar, eigendom van Toyota zelf, domweg omdat die auto klaarstond in de Palts, in grootte het tweede wijngebied van Duitsland. Toch wel verrassend blijkt dat een fantastisch gebied, niet alleen fotogeniek, maar ook vol mooie binnendoorwegen.

“De nieuwe Supra voelt sportiever aan. De besturing is directer, hij is wat compacter en omdat je bijna óp de achterwielen zit voel je beter wat de auto doet”

The Fast and Furious

Hier maken we niet alleen kennis met de 2000 GT, maar ook met de directe voorganger van de GR Supra, de Supra MkIV die uitgroeide tot een legende. Niet helemaal op eigen kracht, want de auto werd geholpen door The Fast and the Furious, en in het kielzog daarvan door allerhande racegames. Deze auto verscheen natuurlijk niet voor niets in de filmserie, want de zescilinder van deze Supra was eenvoudig te tunen. Relatief eenvoudig kon je het vermogen opkrikken tot 1.000 pk en enkelen die zelfs het dubbele daarvan leverden. Dat droeg allemaal stevig bij aan de naam en faam van deze legendarische generatie van de Supra, waardoor het voor Toyota bepaald niet makkelijk was om een waardige opvolger te creëren – ook al omdat de 340 pk van de nieuwe Supra wat mager lijkt in relatie tot de enorme vermogens die in de tuning scene werden behaald met de vorige generatie. Echter, in de echte wereld is 340 pk wat aan de hoge kant voor de openbare weg.

Logischerwijs is de nieuwe Supra (nog) niet zo legendarisch als zijn voorganger, maar hij rijdt fantastisch. Hij voelt zelfs sportiever aan dan die vorige Supra. De besturing is directer, hij is wat compacter en omdat je bijna óp de achterwielen zit, voel je beter wat de auto doet. Sommige Supra-fans zul je horen zeggen dat de invloed van BMW te groot is, maar wij denken er anders over. Er zijn BMW-onderdelen zichtbaar, maar dat is met name onder de motorkap (waar je zelden kijkt) en bij het infotainment-systeem (dat beter is dan Toyota’s eigen systeem). Bovenal past de nieuwe GR Supra echter in Toyota’s decennialange traditie van achterwielaangedreven sportcoupés met een fijne zescilinder onder de motorkap. Dat heeft in dit geval goed uitgepakt, want deze Toyota is een van de lekkerste auto’s die je in deze klasse kunt kopen.

LXRY Magazine 40

Benieuwd naar de rest van het verhaal? Het volledige verslag is te lezen in het nieuwe LXRY Magazine 40 met nóg meer car reports van o.a. McLaren en Porsche. Dit nummer is te bestellen via de onderstaande knop. Zeker weten dat je niets mist? Neem nu een 1-jarig of 2-jarig abonnement op LXRY Magazine en kies wat voor welkomstgeschenk je wilt ontvangen. Kies bijvoorbeeld een van de heerlijke geurkaarsen, laptoptassen of luxe sjaals uit de LXRY Collection (t.w.v. 69 euro), een Oolaboo Skin Defence DNA protective set (t.w.v. 144,95 euro), of een Sodastream (t.w.v. 159 euro).