Cars & Yachts

Supercar Nr.1:
McLaren 600LT Spider

De McLaren 600LT Spider is een van de aantrekkelijkste McLarens van het moment. Aan de horizon van Luke Air Force Base in Arizona wordt deze snelle wagen bewonderd. LXRY's Perry Snijders werd door het Britste automerk samen met talloze F-16's ondergedompeld in de snelle wereld van McLaren.

Tekst: Perry Snijders
Redactie: Vivian Secrève

Ultieme Versie

De afkorting LT staat voor Longtail. In de tijd van de legendarische F1, een driezitter die ruim een kwart eeuw geleden werd geïntroduceerd, betekende het dat de auto daadwerkelijk een langere achterkant kreeg die een betere stroomlijn had. Dat kwam goed uit op het circuit, want uiteindelijk behaalde de auto succes, onder meer in de 24 uur van Le Mans. Nu betekent LT vooral dat de ultieme versie voor je neus staat, zoals bij andere merken de letters GT of RS ook niet meer letterlijk geïnterpreteerd worden. De dichte versie van de 600LT werd door het toonaangevende Britse automagazine Evo uitgeroepen tot Car of the Year. In die verkiezing wordt al ruim twee decennia lang de beste sportieve auto van dat jaar gekozen. Het magazine heeft daarbij geen last van misplaatst chauvinisme, want doorgaans wint een Porsche: van de 21 keer dat de titel vergeven werd, was dat tien keer aan een 911.

McLaren 720S Spider and 600LT Spider Global Test Drive - Arizona - Jan-Feb 2019 Copyright Free Ref: MALK7575.jpg

De laatste twee jaar gaf het blad echter de voorkeur aan een McLaren. In 2017 aan de 720S, in 2018 aan de 600LT. Die 720S veegde de vloer aan met onder meer de Ferrari 488 GTB. ‘De 720S heeft de lat een ongelooflijk stuk hoger gelegd in een klasse die toch al vol briljante auto’s zat. Dat betekent dat de rest nog steeds heel, heel goed is – en die rest wordt aangevoerd door de Ferrari 488 GTB’, noteerde het magazine. Heel positief, óók over de Ferrari, maar afgedaan worden als ‘best of the rest’ telt in Maranello niet als goed genoeg, en dus stuurde Ferrari de 488 GTB al na vier jaar met pensioen. Dat laat zien hoe goed de McLaren 720S is. Afgelopen jaar versloeg de 600LT in dezelfde verkiezing minstens zulke aansprekende auto’s. ‘Het is de tweede overwinning op rij voor de Britse fabrikant uit Woking. Dat bewijst eens te meer dat het bedrijf definitief zijn plaats heeft verdiend tussen de giganten op supercargebied, zoals Ferrari en Porsche. De ingrediënten die het merk gebruikt zijn inmiddels bekend, maar bij elke nieuwe auto verbetert de uitwerking weer.’

Compromisloos

Zowel de 720S als de 600LT zijn onlangs gepresenteerd als Spider. Nagenoeg tegelijkertijd – we konden ze in Arizona allebei rijden zelfs. Hoe goed de 720S Spider ook is, we zouden geen seconde na hoeven denken over de keus tussen deze twee open McLarens. De 720S is bruikbaarder en comfortabeler, maar de 600LT is veel meer toegespitst op sportiviteit. Compromislozer, zou je kunnen zeggen. Van de 720S Spider wéét je dat het een goede auto is, maar bij de 600LT vóél je direct dat hij subliem is. Het is een auto waar je makkelijk van kunt houden, juist omdat hij niet zo allround perfect is als de 720S. Auto’s die goed zijn in veel verschillende dingen, zijn vaak als waterverf; ook als je allerlei op zichzelf schitterende kleuren samenvoegt, eindig je met een wat onbestemde drab waar niemand écht van houdt. De 600LT verhoudt zich daartoe als een trefzekere streek met een watervaste marker: compromisloos en overduidelijk. Auto’s waarbij een duidelijke keuze is gemaakt en alle consequenties voor lief worden genomen, zijn vaak de auto’s waar je het makkelijkst van kunt houden. Denk maar aan het comfort van een Rolls-Royce, en aan de andere kant van het spectrum aan een Donkervoort, waarbij alles op alles is gezet om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Op soortgelijke wijze heeft McLaren er alles aan gedaan om van de 600LT een gefocuste sportauto te maken, waarbij het rijplezier van de bestuurder de hoogste prioriteit heeft.

McLaren 720S Spider and 600LT Spider Global Test Drive - Arizona - Jan-Feb 2019 Copyright Free Ref: McLaren-600LTSpider-GlobalTestDrive-0096.JPG

Dat heeft het merk onder meer bereikt door de 600LT een flinke afslankkuur te geven. Ten opzichte van het model waarop hij gebaseerd is, de 570S Spider, is hij maximaal 100 kilogram lichter. Voor een maximale gewichtsbesparing moet je wel het MSO Clubsport Pack bestellen, maar dat wil je toch al. Het bestaat namelijk uit carbon interieurdelen, louvres in de voorschermen die eveneens van 40 km/h) of alleen de rechtopstaande achterruit die bijna direct achter de voorstoelen staat. Als je alleen het dak opent, fungeert de ruit als een soort windgeleider. In de praktijk zul je vaker alleen de ruit openen. Je krijgt dan op regenachtige dagen toch behoorlijk wat frisse lucht binnen, maar zonder het geklapper en getocht dat geopende zijruiten met zich meebrengen. Met die geopende achterruit hoor je bovendien het geluid van de machtige V8 achter je veel beter. En als het dak gesloten is, heb je op de plek waar het dak anders zou liggen 52 liter extra bergruimte.

LXRY Magazine 39

De rest van dit car report vind je in LXRY Magazine 39. Deze speciale editie bevat o.a. een grote preview van Masters of LXRY. Bestel het magazine nu via de onderstaande knop.

LXRY Magazine 39