Travel & Experiences

Reportage:
Leegte als nieuwe luxe

Wat is luxe? Daar hebben we wel een mening over, dachten Lonneke en Ralph van Studio Drift toen hoofdredacteur Bart-Jan Brouwer vroeg of ze gasthoofdredacteur wilden worden van deze uitgave. Luxury hoeft niet altijd te gaan over dure auto's, champagne en de nieuwste modetrends. Luxe is voor iedereen anders. LXRY's redacteur Susan Poeder ging op onderzoek.

Tekst: Susan Poeder
Beeld: Adobe Stock
Video: Susan Poeder

Niets kost iets

Mijn queste begint bij Koan Float, waar ik ga floaten in een zoutbad. Door te drijven in een afgesloten cabine, word ik ontdaan van alle zintuiglijke prikkels. De gedachte dat we in een tijd aangekomen zijn dat we geld betalen om niets te doen, kan ik niet loslaten. Aan stilte hangt nu een prijskaartje. “Floaten is een bewezen effectieve methode om stress te verminderen”, vertelt Maarten Bolt mij later, manager bij Koan Float. “Door te drijven kan je lichaam volledig ontspannen. Het is een luxe toegevoegde waarde geworden om te kunnen disconnecten.”

Hoe gek eigenlijk: de westerse levensstandaard is hoger dan ooit en toch ervaren we een collectieve onrust. We staan constant aan door onze smartphones, we kopen te veel kleding, gebruiken te veel plastic en verspillen water. Een tegenbeweging is bezig met een opmars. “Buy less, choose well”, vindt Vivienne Westwood.

Spullen vergaan, herinneringen niet

Ik raak in gesprek met trendwatcher slash journalist James Wallman, auteur van het boek Stuffocation (in het Nederlands vertaald als Ontspullen). “Materialisme is lang erg goed geweest voor onze maatschappij”, legt hij uit. “Daardoor leven miljoenen mensen langer, gelukkiger en gezonder dan de generaties voor ons. Maar materialisme is slecht voor de planeet en ons welzijn. Toch laat consumeren de wereld laat draaien, dus moeten we op zoek naar een andere manier van consumeren – belevingen!” In zijn boek beschrijft hij dit als ‘experiëntalisme’. Op 9 juli komt zijn nieuwste boek uit, Tijd en hoe die te besteden, waarin hij beschrijft hoe iets optimaal te beleven.

Nulkunst met maximaal effect

Een bezoek aan museum Voorlinden ís een beleving. Daar vindt dit jaar de tentoonstelling Less is more plaats, een reactie op de tijd waarin we overprikkeld raken door onze smartphones volgens directeur Suzanne Swarts. Eyecatcher in deze tentoonstelling is ‘Plastic Tree C’ van Pascale Marthine Tayou: kale boomtakken volgehangen met gekleurde plastic zakjes. Of de gigantische waterdruppel van Michel François bestaande uit ontelbaar veel zakjes gevuld met water hangend aan visdraad – symbool voor vervuiling en verspilling.

Lees ook: Trippy kunstwerken van Yayoi Kusama in museum Voorlinden

Fast fashion

En hoe zit het dan met fashion? In hoeverre is het kopen van 1 Chanel-tas (in plaats van 10 goedkopere) een duurzame investering? “Een interessante vraag om te stellen”, zegt Herman Wegter, eindredacteur van het EO-programma Genaaid. “Als je in staat bent om geld uit te geven aan een dure tas, dan kun je beter de moeite nemen om een duurzame tas te kopen.” Ironisch genoeg zegt de man van Ontspullen juist dat je die Chanel-tas moet kopen, als je daar zin in hebt. “De kwaliteit is goed en zo’n tas gaat een leven lang mee. Koop er een en geniet ervan, maar wat ik wil meegeven is dat spullen zullen gaan vervelen. In de wetenschap noemen we dit hedonic adaption.” 

Van spullen hebben we genoeg en we hebben genoeg van al die spullen. Echte luxe zit hem dus niet in wat we bezitten, maar in wat we beleven.

LXRY Magazine 38

Benieuwd naar de rest van dit verhaal? De volledige reportage vind je in LXRY Magazine 38. Deze speciale zomereditie is samengesteld door gasthoofdredacteuren Lonneke en Ralph van Studio Drift. Bestel het magazine nu via de onderstaande knop.

LXRY Magazine 38