Cars & Yachts

Porsche 911 Turbo S:
met 300 km/h
over de Autobahn

Porsche heeft de nieuwe 911 Turbo S geïntroduceerd. De auto is sneller en sportiever dan ooit tevoren, maar is ook nog altijd een comfortabele snelwegcruiser waarmee je zo naar de Côte d’Azur knalt.

Tekst: Erik Kouwenhoven
Beeld: Christian Kalse
Online redactie: Mical Joseph

De Porsche 911 Turbo is vooral gericht op comfort. Dat is al zo sinds de eerste Porsche 911 Turbo in 1975 op de markt kwam. Deze oer-Turbo was een echte Gran Turismo qua schakelverhoudingen, wegligging en comfort aan boord. De Blaupunkt-radio was zelfs voorzien van een microfoon, zodat de bestuurder tijdens het rijden boodschappen of dictaten kon inspreken voor zijn secretaresse. Anno 2020 is de Turbo weliswaar 390 pk (!) sterker, maar zijn inborst is nog altijd die van snelle, maar vooral comfortabele, dagelijks rijdbare auto. Dat de nieuwe Porsche Turbo S tevens een nagenoeg onverslaanbare circuitauto is, ontdek je wanneer je alle knoppen op standje oorlog zet. Het onderstel verhardt, de schakelverhoudingen veranderen, de besturing wordt directer en de actieve rolstabilisatoren verharden.

Binnen enkele seconden flitst de snelheidsmeter langs de 100 kilometer per uur. De digitale teller eronder kan het niet bijbenen en neemt stappen van twintig kilometer per keer. Even later is de 180 al in zicht en binnen acht seconden staat de teller op 200 km/h. Van vertraging is nog geen enkele sprake. Sterker nog, hij lijkt alleen maar nog sneller te gaan. Het windgeruis wint het nu al bijna van het motorgeluid, maar de zescilinder boxermotor is nog lang niet moe. Noem het onverantwoord, noem het onzinnig, maar in het kader van onze journalistieke waarheidsvinding is het nu eenmaal onze taak om te kijken hoe de auto functioneert bij snelheden boven de 200 km/h. Bovendien bevinden we ons in Duitsland, waar hardrijden nog altijd tot grondrecht van ieder individu wordt gerekend. Dat is niet voor niets, want na twee versnellingen rijd je in Nederland al hoogst illegale snelheden en dan heeft deze Porsche er nog zes over.

Gekkenwerk

We zijn net weggereden vanaf een parkeerplaats langs de snelweg, alwaar we het uiterlijk van de nieuwe Turbo S goed hebben bekeken. De auto is te herkennen aan nieuwe stylingdetails zoals ledkoplampen en achterlichten die de hele kont beslaan. De Turbo oogt dik en dat is geen perceptie, want de nieuwe uitvoering is maar liefst 4,8 centimeter breder dan het basismodel. Het uitgebouwde koetswerk was noodzakelijk om plaats te bieden aan de grotere spoorbreedte en wielen. Die zijn nu standaard 20 inch vóór en 21 inch achter. In totaal is de nieuwe 911 Turbo S bijna drie centimeter langer dan het oude model en twee centimeter breder. De naald wijst inmiddels allang méér dan 250 km/h aan en de 911 schakelt over naar de zesde versnelling. Het lijkt gekkenwerk, maar zolang in Duitsland geen maximumsnelheid wordt afgekondigd, blijven sportwagenfabrikanten gretig auto’s bouwen met honderden pk’s sterke motoren en bijna abstracte topsnelheden. Zoals in dit geval Porsche met de nieuwe Porsche 911 Turbo S. En er zijn altijd mensen die het willen meemaken, die kick om een machtige machine te besturen bij dit soort snelheden. En snel blijft het gaan, ook wanneer we bij een snelheid van 300 km/h besluiten dat het mooi is geweest. We zien verkeer in de verte en bovendien heeft de Turbo S bewezen dat ie het kan: harder rijden dan jij zelf denkt dat goed voor je is.

Bizar snel

Machtig is de Turbo S sowieso. Niet alleen omdat het hier gaat om een model dat sinds 1964 geen revolutionaire conceptuele wijzigingen heeft ondergaan, maar ook omdat de acceleratie met officieel 2,7 seconden van 0 naar 100 bizar snel is. Maar het is nog gekker: officiële metingen van automedia hebben uitgewezen dat de werkelijke acceleratie in slechts 2,5 seconden wordt afgewerkt. Daarmee is deze 911 Turbo S sneller dan de eerste generatie Bugatti Veryron, die ondanks zijn 1.001 pk 2,7 seconden nodig had voor de sprint. De reden dat de auto sneller is dan opgegeven, snappen we. Porsche wil geen mensen aan de deur die gaan klagen dat hun auto de opgegeven acceleratie of topsnelheid niet haalt vanwege een beetje wind tegen of een halfzachte band. En dus geven ze alle auto’s net een beetje meer: 0,2 seconden meer in dit geval dus. De topsnelheid is officieel 330 km/h. Ongetwijfeld is ook dat een conservatieve opgave. Het zal ons niet verbazen wanneer je op de teller (die ook altijd ‘positief’ afwijkt) snelheden van meer dan 350 km/h ziet verschijnen.

De nieuwe 911 Turbo S is voorzien van een compleet nieuwe krachtbron. De inhoud gaat van 3,8 naar formeel 3,7 liter, maar de prestaties stijgen. In S-vorm heeft de 911 Turbo 650 pk ter beschikking bij 6.750 toeren. Dat betekent een winst van 70 pk. Ook het koppel is toegenomen en wel met 50 Nm tot 800 Nm. Deze trekkracht is beschikbaar tussen de 2.250 en 4.000 toeren. Al met al is de nieuwe 911 Turbo S 50 pk minder sterk dan de GT2 RS, maar de motor heeft wel 50 Newtonmeter meer dan deze meest extreme 911 voor op de openbare weg tot nu toe. De geheimen van de snelle acceleratie zitten hem behalve in de nieuwe motor ook in de permanente vierwielaandrijving en het lagere gewicht ten opzichte van de Bugatti’s. Een lichtgewicht is ook de Turbo niet, want met 1.640 kilo is de auto 40 kilo zwaarder dan voorheen. Wie lichtgewicht glas aanvinkt op de optielijst, wint vier kilo. Dat lijkt weinig, maar hoe hoger in de auto, des te meer het scheelt.

Koning van de verkeerslichtsprintjes

De scherpte, de agressie, de monstergolven koppel, het compleet als achterwielaandrijver geconcipieerde onderstel en de onvermoeibare remmen blijken allemaal compromisloos te passen in een auto die bovendien niet compleet onder de spoilers en koelgaten hoeft te zitten om effectief te zijn. Natuurlijk is er een spoiler. Eentje die uit twee delen bestaat zelfs. Want het onderste deel doet sterk denken aan de ‘ducktail’ uit de jaren zeventig. Daarbovenop bevindt zich een uitschuifbaar deel dat in de standen Sport en Sport+ steeds een stukje verder omhoogschuift.

Maar er is meer dat meebeweegt met de omstandigheden. Zo zien we een dynamische voorspoiler, die zorgt voor meer druk op de voorzijde bij hogere snelheden en een zogeheten ‘airbrake’. Deze zorgt voor een kortere remweg door de spoiler helemaal omhoog te zetten en zodoende als een soort remparachute functioneert. Ook kunnen de koelsleuven in de voorspoiler worden gesloten wanneer weinig wordt gevraagd van de motor. Dit om een beter brandstofverbruik te realiseren. Het heeft allemaal tot resultaat dat je 1 op 10 kunt rijden. Althans: als je je goed kunt beheersen. Maar dat is lastig in een auto die zo snel is als deze Turbo S. In standje Sport+ reageert hij nog sneller op commando’s van het gaspedaal. En het mooie is: je wordt niet door de eerste de beste Tesla van je sokken geblazen. Sterker nog: niet alleen in de sprint van 0 naar 100 is de Turbo koning van de verkeerslichtsprintjes, ook van 100 naar 200 laat je de producten van Elon Musk ver achter je.

Het interieur is bekend en je voelt je direct lekker achter het stuur. Ook langere personen kunnen hier goed uit de voeten. Bagageruimte is er genoeg. Niet alleen onder de voorklep (128 liter) maar ook in een bak achter de achterstoelen. Jammer alleen dat Porsche niet heeft gekozen voor een separaat te openen achterruit. Hierdoor zou deze ruimte veel gemakkelijker te beladen zijn. Wie meerdere dagen eropuit trekt kan altijd nog de achterstoeltjes omklappen, waardoor een plat oppervlak ontstaat zodat er ook koffers mee kunnen. Op die manier ontstaat daar een extra laadruimte met een capaciteit van 264 liter.

Prestaties van een hypercar

Is er dan niets te vinden om kritiek op te hebben? Jawel, het geluid. Dat lijkt bij iedere nieuwe generatie Turbo een beetje minder te worden. Dat klopt ook, want niet alleen turbo’s elimineren motorgeluiden: fijnstoffilters doen dat ook. Helaas heeft ook de nieuwe Turbo ze aan boord. En dan is er nog iets: de tankinhoud bedraagt slechts 65 liter en dat is veel te weinig – zeker omdat dit model wordt gepresenteerd als de comfortabele daily driver die nergens in tekortschiet. Jammer, want niemand vindt het leuk om na 350 tot 400 kilometer te moeten tanken. Toch kunnen we alleen maar respect hebben voor het feit dat ze bij Porsche zo veel techniek konden stoppen in dit 45 jaar oude stijlicoon. Onder de huid van de Turbo vinden we zaken als variabele turbo’s, vierwielaandrijving, sperdifferentieel, vierwielbesturing, een achttraps automaat met dubbele koppeling en variabele aerodynamica. Uit een formeel 3,7 liter metende boxermotor peuren ze 650 pk, wat leidt tot een sprint van 0 naar 100 in officieel 2,7 seconden en een top van 330 km/h. Dat zijn prestaties van een hypercar, maar bij Porsche stoppen ze het gewoon in een ultracomfortabele GT, waarmee je zonder een druppeltje zweet richting de Côte d’Azur knalt. De nieuwe 911 Turbo S is vanaf nu te bestellen en staat vanaf heden bij de Nederlandse Porsche Centra. De Coupé heeft een consumentenadviesprijs van € 279.000, de Cabriolet kost € 294.100.