Top 5: Onsterfelijke geuren

de klassiekers van de 20e eeuw

Weet je niet welke geur te kiezen? Bij twijfel, (her)ontdek deze klassiekers van de 20e eeuw– hoewel ook nu geweldige geuren worden gemaakt, zoals Creed en By Kilian. Wanneer krijgt een geur het predicaat onsterfelijk? Wanneer die de tijdgeest ontstijgt en een gevoelige snaar raakt, bij elke generatie opnieuw…. LXRY zet de Top 5 Klassieke Geuren voor je op een rij. Benieuwd naar de Top 25? Lees het in LXRY List 2018, te bestellen in de Shop.

  1. Colonia Acqua di Parma (1916)

Nu wereldberoemd, ooit het ‘geheimadresje’ voor the bold & the beautiful van Hollywood en Europese aristocratie:
Acqua di Parma. Een strak-droge eau de cologne, niet gemaakt om lang van te genieten maar voor instant verkoeling. Voor hem. Voor haar. Zoals het hoort met een eau de cologne. In de jaren zestig in de vergetelheid geraakt, midden jaren negentig door een Italiaans zakenconsortium opnieuw in de markt gezet.

Acquadiparma.com

2. Knize Ten (1924)

Knize Ten is een ‘ouderwetse’, verfijnde machogeur die met ‘rookgordijnen’ zijn intenties verkondigt. Sommige vrouwen (en mannen) moeten bij het ruiken van dit animale parfum maar aan één ding denken:  ‘Naar bed, en snel een beetje!’ Het geheim: leer. Door de frisse opening – als een komeet die schiet door de nacht – van bergamot, citroen en petitgrain ruik je al een aangename, maar ruige warmte. Hoe langer op de huid, hoe duidelijker zich dan het leer openbaart met ‘gekruide’ anjer, roos en geranium, die hun vurige temperament zien stijgen door rozemarijn en nootmuskaat. En dan in één keer een strakke houtnoot die door het leer toch zacht aanvoelt. Knize.at/en

 

 

 

3. Pour un Homme Caron (1934)

Het is vreemd met lavendel gesteld. Van de ene kant gezien als typisch mannelijk, van de andere kant in ruime hoeveelheden besprenkeld over beddengoed voor het frisse, cleane en opgemaakte gevoel – vrouwelijk. En dan heb je lavendel nog als het Provence-cliché. Al deze ‘vooroordelen’ verdwijnen met Pour un Homme. Opent bedrieglijk eenvoudig met zonnig lavendel. Is dat alles? Maar dan gebeurt het. Vanille komt om de hoek kijken. En die twee fuseren wonderschoon. Komt onder meer doordat drie soorten lavendel zijn gebruikt: lavendelwater, lavendelessence en lavendel absoluut. En dan merk je pas hoe complex dit simpele kruid in feite is. In de basis wordt deze friszoete combi verrijkt met amber en musk. That’s it. Parfumscaron.com

4. Special for Gentlemen Le Galion (1947)

Een huis dat Franse kwaliteit met Engelse understated humor in zijn reclames combineerde, maar bij het grote publiek onbekend is. De reden: sloot zijn deuren in de jaren zeventig. In 2014 heropend. De ladykiller Special for Gentlemen liep vooruit op de warme golf die midden jaren zestig de haute parfumerie bereikte. Zo hoort een klassieke mannengeur te ruiken: nobel hout en warme harsen gelardeerd met sensuele noten en een beetje geiligheid, geopenbaard in een aura van citrusnoten en kruiden. Legalionparfums.com

 

 

5. Moustache Rochas (1949)

Stamt uit de tijd dat het dragen van een snor in betere kringen als chic werd gezien. Cultiveer je nu als man je snor, dan ben je ‘fout bezig’. Een vol bebaard gezicht, prima. Solo snor, no way. Spitsvondige en humorvolle naam (moustache betekent immers snor), goed passend bij het scheerritueel dat zonder geurtje niet echt af is. Gecreëerd door een van de grootste neuzen van de vorige eeuw, Edmond Roudnitska (hij tekende ook voor Eau Fraîche en Eau Sauvage). In Moustache springt de limoen en lavendel eruit, omringd door ‘stoere’ bloemen (anjer en geranium) en geschraagd door musk, cederhout en mos, die samen een ‘echo van dierlijkheid’ oproepen. Rochas.com

Meer Beauty & Fashion