People & Finance

Masters to Watch:
founder Suittruck
Rutger Vlaming

De kleermaker aan huis is een oud begrip, maar Rutger Vlaming gaf hier een 21e-eeuwse draai aan. Met zijn Suittruck reist hij als traveling tailor het land door om pakken (maar ook maatschoenen, jassen, chino's...) aan te meten bij mensen thuis – of op je werk, wat voor jou het makkelijkst uitkomt. Inmiddels heeft hij patent op een eigen bodyscan tool, werkt hij samen met namen als Arjen Lubach en heeft hij duurzame pakken ontwikkeld. The sky is the limit voor Vlaming. LXRY gaat in gesprek.

Tekst: Bart-Jan Brouwer
Beeld: John van Helvert
Online redactie: Susan Poeder

Traveling tailor

“Het idee van de Suittruck heeft zich opgebouwd. Ik wilde in eerste instantie iets creëren dat tastbaar was, dat ik kon uitbouwen. Vervolgens zag ik op een mediacongres dat het online shoppen bij dames heel snel omhoogging, bij heren ging dat minder hard. Mijn theorie is dat vrouwen vier, vijf jurken kopen, thuis een modeshow geven en er drie of vier terugsturen. Wij mannen willen dat het meteen goed zit – niks thuis passen en terugsturen. Ik begon met shirts. Ik dacht: als ik één keer iemand opmeet en een configurator creëer, dan kan hij vervolgens online nabestellen wanneer hij weer een shirt nodig heeft. In mijn auto reed ik rond, met een paar pasexemplaren, stoffen en een meetlint. Zo begon ik als traveling tailor.

Al snel kreeg ik ook aanvragen voor een pak, jas, schoenen, chino… Het assortiment werd groter en paste niet meer in de auto. Op dat moment kreeg ik de kans om een conceptstore te openen. Dat heb ik gedaan en anderhalf jaar volgehouden. Maar ik vond het niets om op klanten te wachten en ze door marketing in beweging te krijgen. Ik vind het veel fijner om de mensen op te zoeken. Daarom ben ik twee jaar geleden met de Suittruck begonnen.”

Cadeautje

“De kleermaker aan huis is een oud begrip, die bestaat nog steeds. Maar het is uniek dat je bij mij in de truck, die als paskamer is ingericht, je kleding kunt laten aanmeten. Een mooie mix tussen zakelijk en casual. Suittruck staat ook niet voor pakkentruck, maar voor pastruck. Wij komen wanneer en waar het past. De herenproducten vallen onder mijn eigen label Frederik George. Mijn overhead is een stuk lager dan bij de concurrentie, ik heb immers geen duur pand aan de P.C. Hooftstraat. Deze besparing wordt verdisconteerd in de prijs, waardoor wij scherper in de markt kunnen zitten.

Binnenkort zijn ook dames welkom in de Suittruck: op Masters of LXRY lanceer ik broekkostuums onder het nieuwe label W.oak, wat staat voor Women Of All Kind. Met de Suittruck ga ik de kantoren langs op de Zuidas, bij PwC Amsterdam, bij Philips in Eindhoven, ik rijd naar Den Haag, Rotterdam, Zwolle, Groningen… Idealiter leg ik binnen een bedrijf contact met de directeur of facilitair manager en vraag of ik met mijn truck voor de deur mag staan en zij intern willen communiceren wanneer ik daar sta. Het gebeurt zelfs dat bedrijven medewerkers als incentive bij mij een pak laten uitzoeken – de Suittruck als cadeautje!”

Bodyscan

“Wij rijden momenteel met nog een tweede bus rond. Daarin maken we gebruik van een bodyscan – hij is nog in conceptfase, maar wordt steeds meer toegepast in de praktijk. Je gaat in je boxershort staan en binnen twee minuten zijn al je maten opgenomen. Daarmee kunnen wij een nog specifiekere pasvorm bieden. En kun je op de computer meteen zien hoe het pak je staat. De bodyscan is samen met een investeerder gecreëerd, met wie ik sinds 1 oktober samenwerk. Het ontwikkelen van de bodyscan kostte meer dan een half miljoen. Wij hebben daar patent op, maar ik wil ook dat andere merken er gebruik van kunnen maken.

Ons plan is om een digitaal lichaamspaspoort te creëren waarop al je maten staan. Daarmee kun je inloggen bij een G-Star of een Scotch & Soda en dan zie je wat in jouw maat beschikbaar is. Daarvoor zoek ik die samenwerking met andere merken. Samenwerken doe ik ook met Arjen Lubach, Jaap Stam en Evgeniy Levchenko. Zoals Lubach op een andere manier het nieuws brengt, brengen wij op een andere manier kleding aan de man.

Stam was als speler en is als trainer heel eigenzinnig. En Levchenko is heel erg bezig met duurzaamheid, hij is onze ambassadeur voor het gerecyclede pak dat we hebben gemaakt. Wij vinden dat je bewust moet kiezen. Maatwerk is al duurzaam omdat we niet tienduizenden stuks produceren en dan maar kijken hoeveel we verkopen. Elektrisch rijden heb ik in mijn achterhoofd, maar dat is qua actieradius niet mogelijk zolang wij met slechts twee trucks door Nederland rijden. Het streven is om over vijf jaar tussen de acht en veertien trucks in Nederland te hebben rijden en volledig digitaal te zijn – van meten tot bestellen. Bovendien willen we dan in meerdere Europese landen rondrijden.”

LXRY Magazine

Dit interview is te lezen in LXRY Magazine 40 dat vanaf nu te bestellen is via de onderstaande knop. Zeker weten dat je niets mist? Neem nu een 1-jarig of 2-jarig abonnement op LXRY Magazine en kies wat voor welkomstgeschenk je wilt ontvangen. Kies bijvoorbeeld een van de heerlijke geurkaarsen, laptoptassen of luxe sjaals uit de LXRY Collection (t.w.v. 69 euro), een Oolaboo Skin Defence DNA protective set (t.w.v. 144,95 euro), of een Sodastream (t.w.v. 159 euro).