People & Finance

Masters to Watch:
Reyer & Liezel Lafeber

Begin 2018 verkochten Liezel en Reyer Lafeber hun 10 goedlopende optiekzaken om zich te richten op één nieuwe winkel hier in het Stadscentrum Leidsche Rijn in Utrecht. En dat is niet zomaar een winkel... zelf zien ze het graag als een sociëteit.

Tekst: Bart-Jan Brouwer
Beeld: John van Helvert
Online redactie: Mical Joseph

Sociëteit

“27 jaar geleden zijn we voor onszelf begonnen, met het idee om iets te betekenen in de optiek. We hebben een bedrijf opgebouwd met vijftien winkels in het hogere segment. Daarnaast zijn we medeoprichter van Eyescan, een keten van oogzorgklinieken op het hoogste niveau. We waren op een gegeven moment niet tevreden over hoe het in de winkels ging. De mensen die er werkten deden niet wat we wensten, dus haalden we niet het niveau dat we voor ogen hadden. In 2018 hebben we alles verkocht en besloten we om in het Stadscentrum Leidsche Rijn een winkel te bouwen die nog niet bestond. Wat wij misten in de optiek, is passie voor het vak en de kunde om dat over te brengen op consumenten. In de gewone optiekwinkel gaat het alleen maar over goedkoop en gratis brillen, wij geloven in kwaliteit.”

Hoogstaande merken

“The Optical Society beslaat bijna 500 vierkante meter optiekervaring en biedt een unieke collectie. Soms zie je ergens weleens een merk als Dita of Cartier, maar nooit kom je een optiekbedrijf tegen dat alleen maar zulke hoogstaande merken heeft. Hier vind je onder meer Chanel, Thom Browne, Mykita, Eyevan, Lindberg, Cazal, Lunor,… De ondergrens wordt gevormd door Ray-Ban en Prada. Goedkope brillen hebben wij niet, daar zijn wij ook niet goed in. Zoiets als The Optical Society vind je nergens anders. Bij ons gaat het niet over aantallen en marges. De productietijd van één Dita-bril is vijf à zes dagen – zó veel handwerk zit daarin. Elke Rolf-bril is uniek, heeft een volledig houten montuur. Als je de details van een Eyevan bekijkt: hoe dat gemaakt is, de aandacht die eraan gegeven is. Een Vue d’Or is van goud en wordt volledig ambachtelijk gemaakt. Dat zijn geen brillen meer, dat zijn erfstukken! Het vervaardigen van zulke brillen is zo anders dan het fabrieksproces van vloeibare kunststof in een mal en, hup!, daar rollen weer honderdduizend brillen de lopende band af. Wij willen iets opbouwen waar we echt de consument mee kunnen helpen. En als een montuur niet aanslaat, gaat het uit het assortiment en vervangen we het door een andere. Zo houden we de collectie in de winkel vers. Ons doel is om de bekendste, grootste en meest prominente winkel van Nederland te worden op het gebied van optiek.”

“Naast kijkoplossingen bieden wij mode. Daarin kunnen wij adviseren”

Gezelligheid

“Naast brillen en contactlenzen bieden wij ook andere oplossingen, denk aan ooglaserbehandeling of implantlenzen. Die laatste heb ik zelf. Omdat wij betrokken zijn bij Eyescan, weet ik dat de resultaten daarvan ongelooflijk mooi zijn: geen complicaties, een hoge klanttevredenheid… Dat wilde ik ook. Ik draag geen bril meer, hooguit nog weleens uit modische overwegingen. Ik zie zó scherp met mijn implantlenzen! Van dichtbij en veraf. Naast kijkoplossingen bieden wij mode. Daarin kunnen wij adviseren. Zo kan een bril een gezicht voller maken, accentueren. Veel mensen hebben twee verschillende gezichtshelften, wat het lastig maakt om een passende bril te vinden. Daar hebben we een oplossing voor: de eerste tailor-made 3D printshop in Europa, van Yuniku. Met ultramoderne 3D-technologie scannen wij de gelaatskenmerken, waarna de meest comfortabele bril op maat wordt gemaakt.”

LXRY Magazine

Dit interview is te lezen in LXRY Magazine 40 dat vanaf nu te bestellen is via de onderstaande knop. Zeker weten dat je niets mist? Neem nu een 1-jarig of 2-jarig abonnement op LXRY Magazine en kies wat voor welkomstgeschenk je wilt ontvangen. Kies bijvoorbeeld een van de heerlijke geurkaarsen, laptoptassen of luxe sjaals uit de LXRY Collection (t.w.v. 69 euro), een Oolaboo Skin Defence DNA protective set (t.w.v. 144,95 euro), of een Sodastream (t.w.v. 159 euro).