Cars & Yachts

Masters to Watch:
Maarten Schalkwijk van Princess Yachts Benelux

"Unique selling point van Princess Yachts is dat het lid is van de Louis Vuitton Moët Hennessy-familie. Hierdoor ontstaan mooie samenwerkingen met zusterbedrijven als Fendi Casa, Missoni en Armani." Maarten Schalkwijk, directeur van Princess Yachts Benelux vertelt waar zijn passie voor boten en hoe het bedrijf heeft kunnen uitgroeien tot marktleider in luxe jachten.

Tekst: Bart-Jan Brouwer
Beeld: John van Helvert

Zoet water

“Mijn vader zat op een zondagochtend de krant te lezen en zei: ‘Kom, we gaan een boot kopen.’ Wij met het gezin naar de Hiswa, en inderdaad: er werd een boot gekocht. Al snel volgde een tweede. En bij de derde maakten mijn vader en ik schetsen hoe die eruit zou moeten zien en gingen daarmee naar een werf. Zo is de passie ontstaan. De eigenaar van de werf wees ons erop dat de haven van Heusden te koop was. ‘Is dat niets voor jullie?’ Dat was het inderdaad: van daar kun je perfecte vaarroutes maken; de haven ligt midden in het land, voor iedereen bereikbaar; de boten liggen beschut, op zoet water; en alle faciliteiten zijn aanwezig.

Als we zouden willen, kunnen we hier morgen een compleet jacht bouwen. Na een jaar lag de haven vol en was er niet meer rendement uit te halen. Daarom wilde ik er verkoop bij gaan doen. In die tijd, 2004, stopte de werf met de Nederlandse vertegenwoordiging voor Princess. Mijn vader had een Princess-jacht in Spanje liggen. We waren bekend met de kwaliteit, de stilering, hoe het er op de werf in Plymouth aan toegaat. We zijn gaan praten en het was meteen rond.”

Marktleider

“Sinds wij Princess vertegenwoordigen voor de Benelux, heeft de werf een gigantische ontwikkeling doorgemaakt. Er werken bijna twee keer zo veel mensen en per jaar komen er vier tot zes nieuwe modellen bij. In 2018 heeft Princess 340 miljoen pond omzet gedraaid en er staat voor nog 700 miljoen in het orderboek. Voor de komende twee jaar zit de werf vol. Daar hebben wij op ingespeeld door op voorraad te bestellen. Princess is uitgegroeid tot marktleider in het segment van luxe motorjachten. Wat heeft geholpen is dat een jaar of tien geleden is overgestapt op lean production. Vroeger werd een romp neergezet en kwam er een motorman, loodgieter, elektricien: zo werd de boot opgebouwd.

Tegenwoordig hebben de modellen een eigen productielijn en wordt elk exemplaar modulair opgebouwd. Zo kunnen we efficiënt bouwen en een zeer hoge kwaliteit bieden, met the same men on the same job, van keukenbouwers tot plafondbekleders. Nagenoeg alles wordt binnenshuis gemaakt – dat is echt een onderscheidende factor. Een andere unique selling point is dat Princess lid is van de Louis Vuitton Moët Hennessy-familie. Dat betekent dat we kunnen samenwerken met zusterbedrijven als Fendi Casa, Missoni en Armani. Eigenaren van een Princess, vooral de wat grotere modellen, kunnen samen met onze designers en die van de meest gerenommeerde designhuizen ter wereld het interieur van hun dromen ontwerpen.”

G-krachten

“Wij kopen kant-en-klare producten in, die we hier kunnen finetunen naar de wens van de klant. Die wil bijvoorbeeld een satelliettelevisie of airco. We regelen alles van A tot Z en beschikken ook over juridische en belastingtechnische kennis betreffende het in eigendom nemen van een jacht in het buitenland. De werf heeft onlangs een nieuwe dagboot gelanceerd, de R35: volledig van carbon, met hydrofoilsysteem en twee keer 430 pk, goed voor 50 knopen. Hij is ontworpen in samenwerking met auto-ontwerper Pininfarina. Het unieke aan die boot is dat op het dashboard de standjes Comfort en Sport staan. Bij die laatste kun je de meest krappe bochten maken, echt bizar.

Tijdens een proefvaart met wat mensen van de werf, wilde ik weleens uitvinden wat die boot zoal kon en begon wat te sturen. Naar mijn gevoel deed ik geen gekke dingen, maar toen ik gas terugnam en omkeek zag ik de anderen verspreid door de kuip liggen, haha. Als kapitein heb je het niet in de gaten, maar je gáát met een partij G-krachten de hoek om! Die boot nemen we mee naar Masters of LXRY. Wat ik mooi vind aan de beurs is het brede aanbod. Je vindt er niet alleen boten zoals op een botenshow, je vindt er alles. Ik denk dat dat uniek is en dat doet Masters of LXRY perfect.”

LXRY Magazine 39

Benieuwd welke Masters je nog meer in de gaten moet houden? LXRY Magazine #39 kun je bestellen via de onderstaande knop. Zeker weten dat je niets mist? Neem nu een 1-jarig of 2-jarig abonnement op LXRY Magazine en kies wat voor welkomstgeschenk je wilt ontvangen. Kies bijvoorbeeld een van de heerlijke geurkaarsen, laptoptassen of luxe sjaals uit de LXRY Collection (t.w.v. 69 euro), een Oolaboo Skin Defence DNA protective set (t.w.v. 144,95 euro), of een Sodastream (t.w.v. 159 euro).

LXRY Magazine 39