Cars & Yachts

LXRY List:
Elektrische auto's

De meeste autofabrikanten zijn het er inmiddels over eens dat hun toekomst elektrisch is. En de toekomst wordt steeds leuker. Er komen steeds meer mooie, spectaculaire, snelle en zelfs klassieke elektrische voertuigen uit. Hier de tien allerleukste EV’s uit de LXRY List 2020.

Tekst: Eltjo Nieuwenhuis
Online redactie: Mical Joseph

Pininfarina Battista | Louwman Exclusive

In 1928 richtte autocoureur Battista Farina een ontwerpbureau voor auto’s op. Battista kreeg van zijn oudere broers de bijnaam ‘Pinin’, wat jongste broer betekent. Het wereldberoemde Turijnse designhuis draagt nog steeds zijn bij- en achternaam. Pininfarina ontwierp altijd auto’s voor andere fabrikanten, maar met deze Battista presenteren de Italianen hun allereerste eigen auto. Daarom heeft deze monumentale hypercar ook nog eens Battista’s voornaam gekregen. Naast een prachtig ontwerp, is dit ’s werelds eerste luxe elektrische hyper performance GT. Een hele mond vol voor een enorme wow-factor. Zo produceert de carbonfiber schoonheid 1.900 pk en 2.300 Nm, en nee dat is geen typefout. Hiermee accelereert hij in minder dan 2 tellen van 0 naar 100. Het maximale bereik zou 450 km moeten zijn, maar of dat met 1.900 pk tot je beschikking vaak zal voorkomen, is maar de vraag.

Swind E Classic Mini | Swind

Wat is de meest iconische kleine auto? Een originele Smart, BMW Isetta, Fiat 500 (origineel of huidig) of wellicht de originele Mini? Tja, die laatste heeft natuurlijk wel zijn naam mee. Dat de Swind E Classic Mini in deze lijst staat, komt deels doordat de basisauto zo’n icoon is, maar ook omdat Swind wel een erg mooie ombouw heeft gedaan. Uiteraard is de body volledig gerestaureerd, daarnaast zijn wielophanging en remsysteem gemoderniseerd. Ook heeft deze moderne klassieker stoelverwarming, 110 pk, USB-poorten, voor- en achterruitverwarming, etc. En dat alles met de zestig jaar oude charme van een Mini. Goedkoop is de Swind zeker niet. Af fabriek in Swindon (vandaar de naam) kost hij 79.000 pond, en dat is pre-belastingdienst.

Jaguar I-Pace | Jaguar

LXRY loopt bepaald niet achter de massa aan, maar over de Jaguar I-PACE zijn wij het gewoon eens met het grote publiek. Jaguars volledig elektrische SUV is door bijna iedere auto-autoriteit uitgeroepen tot Auto van 2019. En dat is volkomen verdiend. De I-PACE is, conform Jaguar-traditie, comfortabel, chic en zeker ook sportief. De Jag heeft 400 pk en trekt in 4,8 seconden van 0 naar 100. Dankzij twee compacte elektromotoren en een in de bodem verwerkt accupakket is er geen motorcompartiment en dus veel extra binnenruimte. Hierdoor heeft de SUV een verrassend lage luchtweerstand, maar wel vijf volwaardige zitplaatsen. Een bijkomend voordeel is dat deze SUV, dankzij het lage zwaartepunt, een Jaguar-waardige wegligging heeft. De prijs begint bij € 73.900, inclusief belastingen.

Porsche Taycan | Porsche

Al in 2015 werden we voor het eerste geteased met de Porsche Mission E concept car, een pre-release versie van de eerste volledig elektrische Porsche. Het studiemodel bood een beeldschone mix van futuristische styling en klassiek Porsche-design, en gelukkig is hier weinig aan veranderd in de eindversie. Inmiddels heet het eindproduct Taycan, en het topmodel zelfs Taycan Turbo S. Tja, een turbo zit er niet op en Taycan klinkt hooguit leuk voor een Disney-prins. Maar goed, hoe hij ook heet, dit is een game changer. Als zo’n toonaangevende fabrikant inzet op elektrisch rijden, dan is dat een belangrijk signaal. Vooral omdat Porsche voorspelt dat in 2025 meer dan de helft van zijn nieuwe auto’s elektrisch zal zijn. Daarnaast wordt de Taycan carbonneutraal geproduceerd, en wordt toegewerkt naar productie met 0 procent milieu-impact. Kijk, dan denk je dus als een marktleider. Maar even terug naar de auto: niet alleen is de Taycan sportief en schoon, het is ook een mooie, futuristische, échte Porsche. En hij is snel (minimaal 598 pk). De Turbo S heeft zelfs 761 pk. Dat is dus 61 meer dan de 911 GT2 RS, de snelste productie 911 aller tijden… De prijzen beginnen bij zo’n € 150.000, inclusief belastingen.

Rivian R1T | Rivian

Het was vooral in Amerika een echte strijd. Wie zou de eerste elektrische pick-up op de markt brengen? Lang leek Tesla zijn voortrekkersrol waar te gaan maken, totdat eind 2018 het nieuwe merk Rivian een volledig elektrische pick-up toonde op de LA Auto Show. Natuurlijk was dat nog maar een werkend pre-productiemodel, maar de productie is inmiddels begonnen en de eerste leveringen staan gepland voor 2020. Pick-ups zijn in Nederland minder een big deal dan in Amerika, waar wapens en pick-ups hoekstenen van de moderne cowboy lifestyle zijn. Toch is het een erg belangrijke auto, want het feit dat juist dit soort benzineslurpers met een goed ontwerp de 21e eeuw wordt ingetrokken, duidt op een omslag. Zelfs voor rednecks wordt het aantrekkelijk gemaakt om elektrisch te rijden. Hoe aantrekkelijk? Vierwielaandrijving, 0-100 in 3,2 seconden en een topsnelheid van 200 km/h. Hij kan 800 kilo tillen, 5.000 kilo trekken en door bijna een meter water waden. En met het zwaarste accupakket en een lichte rechtervoet zou een actieradius van 600+ km haalbaar moeten zijn. De prijs? Exclusief transport en alle belastingen begint de R1T in Amerika bij 69.000 dollar.

Aston Martin Rapide E

Als Aston Martin met een nieuw model komt, letten we altijd op. Want wat maken de Britten toch mooie auto’s. Helemaal nieuw is deze trouwens niet, want de Rapide E is gebaseerd op de Rapide met 6.0 liter V12 motor. De Rapide E is een testplatform voor de toekomst van Aston Martin. Het is namelijk Astons eerste volledig elektrische auto. Dat monumentale feit maakt hem tot een instant klassieker, vooral omdat er maar 155 gemaakt gaan worden. Snel wordt hij ook, want met 610 pk krijgt de E 7 pk meer dan de Rapide AMR (Aston Martin Racing) en 133 pk meer dan de standaard Rapide. De prijs voor deze klassieker moet rond de 250.000 pond uitkomen (ex belastingen).

Kreisel EVEX 910e | Kreisel Electric

In de jaren zestig bouwde Porsche zijn type 910 raceauto’s. Nadat de productie stopte in 1968, bleef de vraag bestaan, en in de jaren zeventig begon het Duitse EVEX hoogwaardige replica’s van deze 910 te bouwen. De originele Porsches zijn tegenwoordig miljoenen waard zijn. Maar ook de EVEX-auto’s zijn inmiddels klassiekers. Het Oostenrijkse Kreisel Electric voorzag in 2017 een klassieke EVEX 910 van een eigen elektrische motor, en dat beviel beide partijen goed. Dus bouwen ze tegenwoordig samen de Kreisel EVEX 910e, een volwaardige supercar met 490 pk, twee versnellingen en een koppel van 770 Nm. Hierdoor ligt de topsnelheid boven de 300 en sprint de 1.100 kg zware bolide in 2,5 seconden naar 100 km/h. De ‘realistische’ actieradius is 350 km, en het is wel verfrissend dat Kreisel ons niet verveelt met een of ander theoretisch bereik voor mensen die zo min mogelijk gas geven. Prijs? Een miljoen euro, ex belastingen.

Fisker EMotion | Fisker Inc

Wacht even… Fisker Automotive, bekend van de Fisker Karma sport sedan, is toch failliet? Jawel, maar Henrik Fisker zelf niet, en deze ontwerper van diverse Aston Martin- en BMW-modellen is tegenwoordig CEO van het nieuwe Fisker Inc. De topontwerper heeft met de EMotion weer een prachtige auto gecreëerd. Het pre-model is er al een tijdje, maar de definitieve elektrische luxe sedan komt op zijn vroegst uit in 2021. Nu is het probleem met dit soort kleine autobouwers dat je vaak niet zeker weet of ze al hun beloften waar kunnen maken. En Fisker belooft nogal wat. De accu’s die zijn bedrijf ontwikkelt, zouden twee keer zo lang meegaan en vijfmaal sneller te produceren zijn dan gewone lithium-ion batterijen. Daarnaast zou de EMotion in 3 seconden naar 100 sprinten, bijna 800 pk hebben en een actieradius van 650 km. O ja, en de prijs in de VS zou beginnen bij 129.000 dollar. Dat zijn geen eenvoudige cijfers om waar te maken, maar Fisker is wel een bewezen pionier. En als de realiteit iets minder rooskleurig blijkt? Dan nog blijft het een prachtauto.

Charge Electric Mustang | Charge

In de film Gone in 60 Seconds uit 2000 werden de hoofdrollen vertolkt door Oscarwinnaars Nicolas Cage, Angelina Jolie en Robert Duvall. De echte ster van de film was echter Eleanor. Deze Ford Mustang Shelby GT500 was het kroonjuweel in een lange lijst van droomwagens die gestolen moesten worden. Eleanor is overigens een Ford- familienaam, want zo heette de schoondochter van oprichter Henry Ford. Voor velen is de Shelby GT500 de ultieme muscle car. Ook bij het Britse Charge Electric zijn ze verliefd op deze auto. Toch zagen ze ruimte voor verbetering, dus maakte Charge een schone versie van deze gas guzzler. Ieder wiel heeft zijn eigen elektromotor met ruim 136 pk per wiel. Deze 545 pk’s zijn genoeg om in 4 seconden naar 100 km/h te sprinten. De basisauto is overigens niet een echte Shelby, die zijn te duur, en vaak te oud en roestig. De body wordt gemaakt door R3 Performance, een Amerikaans bedrijf dat gelicenseerde replica’s bouwt met de originele mallen. Daarom is dit dus geen Ford, maar een gloednieuwe Charge. De prijs voor deze moderne Eleanor begint bij 300.000 pond, ex transport en belastingen.

NIO EP9 | NIO

De beeldschone EP9 wordt gemaakt door de in Nederland weinig bekende autofabrikant NIO. In de autosport heeft de Chinese fabriek meer naamsbekendheid, want NIO racet al vanaf het begin mee in de Formule E. Dit kampioenschap voor elektrische eenzitters heeft zich inmiddels gepositioneerd als de belangrijkste autosportserie na de Formule 1. En NIO heeft in 2015, onder de naam NextEV, met Nelson Piquet Jr. zelfs het eerste Formule E-kampioenschap gewonnen. De kennis die NIO in de Formule E heeft opgedaan, heeft het toegepast op de EP9. Dit heeft geresulteerd in een elektrische hypercar met 1.360 pk, die wereldwijd al diverse circuits heeft bezocht om daar ronderecords voor productieauto’s te breken. Zo heeft de NIO op de beruchte Nürburgring met 6.45,9 het ronderecord voor elektrische productieauto’s. Uiteraard hangt er wel een prijskaartje aan zulke looks en prestaties, denk aan zo’n 1,25 miljoen, ex belastingen.