People & Finance

LXRY Legend of the Week:
Maurits van der Sluis

Wekelijks wordt een 'LXRY Legend of the Week' uitgelicht. Een Legend is member van de LXRY League. LXRY League is onderdeel van LXRY Media Group. Toetreden tot dit unieke en exclusieve genootschap kan alleen op uitnodiging en opent deuren naar diverse premium services en League events.

Tekst: Mical Joseph
Beeld: Ad Bogaard en RAI Amsterdam

Een befaamde plek voor Masters of LXRY liefhebbers: RAI Amsterdam. Hét evenementencentrum waar 365 dagen per jaar publiek over de vloer komt voor congressen, beurzen en evenementen. Maurits van der Sluis, Chief Operating Officer van RAI Amsterdam, doet een boekje open over zijn jeugd en achtergrond. Hij is namelijk de LXRY Legend of the Week.

Maurits van der Sluis, COO RAI Amsterdam

Het levenspad

De vader van Maurits was uroloog en zijn moeder was huisvrouw. “Zelf had ik nooit de ambitie om ook specialist te worden in de medische wereld. Als wij ‘s nachts thuiskwamen van het uitgaan zag ik mijn vader in de auto stappen naar het ziekenhuis voor een spoedgeval. Door deze situaties vond ik zulke functies niet aantrekkelijk om te bekleden.”

Als 16-jarige werkte hij op de herenmode afdeling van de Bijenkorf. De jonge Maurits ambieerde helemaal geen baan in de mode, maar kreeg deze bijbaan via een moeder van een vriend van hem. “Ik ben in Utrecht geboren, opgegroeid in Eindhoven en woon in Amsterdam. Toen ik heel klein was wilde ik voetballer worden, maar ik kwam erachter dat dat niet ging lukken en ben op een gegeven moment Reclame en Marketing gaan studeren.”

Maurits was een goede reclameman en bevatte de creatieve skills die daarvoor nodig waren. “Ik vond de reclamewereld boeiend en was commercieel ingesteld. Dit was alleen niet voor lange duur, ik besloot te solliciteren bij de Amsterdam ArenA. Hier werd ik niet aangenomen, maar wel werd ik door Jan Gaasterland, toenmalig directeur van de ArenA, naar de directeur van de RAI gestuurd. Jan geloofde in mij en hierdoor werd ik aangenomen.”

Elicium, RAI Amsterdam

Maurits’ passie

Sinds 1996 werkt hij bij het evenementencentrum. “Het is een mensen business waar ik in zit en waarbij hospitality hoog in het vaandel staat. We werken met mensen, we maken onze producten met mensen en er zijn altijd mensen in de RAI aanwezig. Dus kort gezegd: mijn passie is de omgang en binding met mensen.”

“Ik heb een paar keer op het punt gestaan om iets anders te doen, een nieuwe uitdaging, maar telkens kreeg ik de kans om te groeien binnen de RAI waardoor het uitdagend bleef. Ik hou van de RAI, ik verveel mij nooit en elke dag is een uitdaging. Ik ben niet getrouwd met de RAI, maar op één of andere manier blijf ik toch hangen.”

Het doel van de RAI Amsterdam is om de locatie een ontmoetingsplek te maken voor iedereen. Als er geen congres gaande is, lijkt het namelijk een doodsgebied. “We willen met de komst van de Noord-Zuidlijn en de gunstige ligging in de stad, deze area multifunctioneel ontwikkelen. Dus als er geen beurs of congres is, moet de RAI nog steeds leven en een hele leuke plek zijn om te vertoeven. We hebben al StrandZuid en The Roast Room, maar van die twee plekken kunnen we er ook twintig maken. Dan wordt dit een gebied voor bewoners, maar ook voor Nederlanders buiten Amsterdam.”

LXRY League

Ook LXRY League Member worden? Mail voor je aanvraag naar info@lxry.nl.