People & Finance

LXRY Legend of the Week: Harco van Uden

Wekelijks kiest LXRY één LXRY Legend of the Week uit. Een LXRY Legend is member van de LXRY League. LXRY League is onderdeel van LXRY Media Group. Lid worden van dit unieke en exclusieve membership kan alleen op uitnodiging en opent deuren naar diverse premium services en LXRY League events.

Tekst: Mical Joseph
Beeld: ExperienceTravel en Dana Allen

ExperienceTravel

Meet Legend Harco van Uden, CEO van ExperienceTravel. Harco’s travel experience begon in Afrika, zo’n twintig jaar geleden. Hij studeerde af op onderzoek naar de toeristische mogelijkheden in Zimbabwe. Je vraagt je af: Zimbabwe? Lees mee.

Poolexpeditie

Harco van Uden, CEO ExperienceTravel

New York

Vrienden van Harco hadden in het Afrikaanse land een kanobedrijf en wilden deze experience aanbieden aan de rest van de reiswereld. De branche vond dat echter niet interessant genoeg, omdat het toentertijd om prijs en gemak ging en niet om kwaliteit en beleving. Maar kanoën in alle stilte op de Zambezi tussen de nijlpaarden en olifanten, wie wil dat nou niet? En zo ontstond wat vandaag de dag ExperienceTravel is: een team van reisspecialisten met expertise in 60 verre bestemmingen.

Observaties

Harco wist tijdens zijn tienerjaren nog totaal niet wat hij wilde worden, wel wist de Leaguemember dat hij zich erg stoorde als dingen niet gingen zoals hij verwachtte: “Als ik in een restaurant zat en de ober liep telkens langs zonder mij aan te kijken, dan ergerde dat mij. Als ik zag dat drie personeelsleden van dat restaurant hetzelfde aan het doen waren, dan ergerde mij dat”. Door deze observaties wist de avonturier wat hij wel wilde: “Als we nou eens gaan doen wat de reiziger wil en niet zelf bepalen wat dat moet zijn, dan bereiken we het beste en hoogst mogelijke niveau voor de reiziger”. Dankzij deze instelling kwam het bedrijf in het topsegment van de reisbranche terecht.

 

Beachbestemming op de Malediven

Het Louvre, ExperienceCulture

Op safari in de Okavango Delta, Botswana

Reizen vergroot je wereld

“Wat ik vaak tegenkom bij mijn klanten is dat ze een specifieke activiteit willen doen, bijvoorbeeld op safari gaan, duiken of ijsberen zien. Maar bij doorvragen blijkt dat ze eigenlijk op zoek zijn naar een unieke belevenis. Door zelf veel te reizen kom je steeds meer te weten en vergroot je je kennis. Daardoor kom je erachter dat er eigenlijk veel meer te doen is dan safari’s en duiken. Kijk, als je nooit reist: mis je niks. Totdat je je eerste reis maakt, dan weet je pas wat je allemaal niet hebt gedaan. Daarom vind ik het heel mooi dat mijn kinderen dit al vroeg meekregen en in ieder geval de keuze hebben.”

Harco’s mooiste reis tot nu toe was een treinreis door Afrika. Dit was een unieke belevenis voor hem, omdat hij op plekken kwam waar totaal geen toeristen kwamen. Er lag toevallig een treinrails! De verborgen pareltjes die hij tegenkwam hadden een niveau waar 5-sterren hotels “hun vingers bij kunnen aflikken”. Op Harco’s bucketlist staat nog een reis met zijn ouders, vrouw en kinderen, waarmee hij door Botswana wil trekken met exclusieve tenten. “’s Ochtends wordt vers brood gebakken en lopen de olifanten langs je tent. Er is geen Wi-Fi, de natuur is zoals deze is en de dag gebeurt zoals de natuur dit beslist. Complete ontzorging en maximale verrijking”, zegt de CEO.

“Vrije tijd is het hoogste goed in ons leven, dus vul die vrije tijd op een bijzondere manier in”

Verschillende experiences

Naast ExperienceTravel heeft de reisspecialist nu ook ExperienceHolidays gelanceerd. Hiermee biedt hij met zijn team nu dus ook 70 steden en 50 beachbestemmingen aan. Maar er is meer. Met het nieuwe ExperienceCulture focust Harco zich meer op de verrijking dan op de ontzorging. Een voorbeeld: na sluitingstijd het Louvre bezoeken, eten in een driesterrenrestaurant wat eigenlijk altijd bezet is, achter de schermen bij de Hermitage kijken of de beste kaartjes voor Formule 1 races bemachtigen. “ExperienceCulture is meer dan een conciërgedienst, we bedenken dingen waarvan je denkt: dat bestaat niet! We zijn de Apple van het reizen”, aldus Harco.

Volgens de reisexpert is er één aspect erg belangrijk in het bestaan: “Vrije tijd is het hoogste goed in ons leven. Dat hebben we al weinig, dus vul die vrije tijd op een bijzondere manier in.  Dat maakt echt hét verschil in het leven van de klant. Als ondernemer kan je dit bieden en als niet-ondernemer loop je vaak tegen dingen aan en frustreert dit. Wij van ExperienceTravel zeggen: er is geen nee.”

LXRY League

Ook LXRY League Member worden? Mail voor je aanvraag naar info@lxry.nl.