People & Finance

LXRY Legend of the Week:
Erik Pieterse

Wekelijks kiest LXRY één LXRY Legend of the Week uit. Een LXRY Legend is member van de LXRY League. LXRY League is onderdeel van LXRY Media Group. Lid worden van dit unieke en exclusieve membership kan alleen op uitnodiging en opent deuren naar diverse premium services en LXRY League events.

Tekst: Mical Joseph
Beeld: Goed Folk

Niets is onmogelijk

Een spelende dixieband tijdens de uitvaart, een kist op een boot door de Amsterdamse grachten, champagne en kaviaar, allesbehalve koffie en cake. Bij De Uitvaartplanners Amsterdam kan het allemaal. Directeur Erik Pieterse is deze week de LXRY Legend en geeft een inkijkje in het uitvaartwezen. Hij kwam voorheen uit de financiële dienstverlening en werkte 20 jaar lang bij Zwitserleven en daarna bij Reaal. Nu staat Erik aan het roer als uitvaartplanner en verzorgt hij unieke uitvaarten die nabestaanden voor altijd koesteren.

De mens staat centraal

Erik was het zat om een nummer te zijn en merkte ook dat klanten als nummers werden gezien: “Ik heb uiteindelijk gekozen om de switch te maken zodat ik iets kan doen waarbij de klant centraal staat. Ik koos voor mensenwerk. In mijn leven heb ik namelijk een paar slechte uitvaarten meegemaakt: nietszeggend. Hiermee bedoel ik dat er een wachtkamer vol met mensen stond, daarna leidde een uitvaartondernemer de nabestaanden naar de aula, vervolgens werden er een paar nummers gedraaid met als eindbestemming de koffiekamer.” Volgens Erik staan de meeste Nederlanders niet op deze manier in het leven, dus waarom wordt hun uitvaart dan zo georganiseerd?

Frans Byvoet (FBI Food Group), Honoré du Puy (ICTroom) en Erik Pieterse tijdens LXRY Open 2018

Eriks visie

Met De Uitvaartplanners Amsterdam gaat Erik op zoek naar dat wat bij de overledene past en hoe deze persoon in het leven heeft gestaan. Deze twee belangrijke punten zijn de basisingrediënten voor een bijzondere uitvaart. Erik: “Ik ben pas tevreden als de klant tevreden is en als mensen na de uitvaart zeggen: dit was precies zoals de overledene in het leven stond. Dat is het grootste compliment dat ik kan krijgen. Veel mensen zien de uitvaart niet als een reünie of als laatste feestje. Maar dat is het wel! Ook al is de overledene er niet meer bij. Uiteraard staan de nabestaanden wel stil bij de dood, maar nog meer stil staan bij de mooie jaren die zijn geweest.”

Erik werkt alle wensen van de klant bij leven uit en één keer in de twee jaar houdt hij een update van dit wensengesprek, een soort APK: “Tijdens dit gesprek bespreek ik de wensen met met de klanten en vraag ik of dit nog steeds hun wensen zijn. Zo blijven de wensen en het ‘cadeau’ naar de nabestaanden up-to-date. Deze gesprekken houd ik omdat de klant dan zorgvuldig blijft nadenken over de eerder besproken wensen. Wanneer iemand plots overlijdt en nabestaanden alles in een mum van tijd moeten organiseren, zijn de wensen geheid anders dan als er goed over nagedacht is in de loop der jaren. ”

Elke uitvaart is uniek

Een uitvaart die Erik sterk bij blijft was de uitvaart van een vader van een vriendin van hem. Haar vader zat vroeger op de grote vaart, dat was zijn lust en leven. “Ik regelde een oude sleepboot, de kist op de boeg, lekkere hapjes en drankjes en 60 man aan boord. Met deze boot voeren we door de Amsterdamse grachten naar Zorgvlied voor de crematie. Ook waren er speeches aan boord, dit was passend en mooi. Een uniek feest.” De Uitvaartplanners Amsterdam hebben geen restricties en spelen in op de trend van het uniek zijn.

De directeur wil graag met het bedrijf in de toekomst uitbouwen naar andere steden en misschien wel naar andere landen. “Ik wil een mooi florerend bedrijf opbouwen en interessante reizen maken. Ik heb in Florence gewoond en het zou zomaar kunnen dat ik in Italië ook uitvaarten ga plannen. Zelf wil ik dat iedereen mij herinnert zoals ik in het leven sta: ik hou van feestjes en mooie dingen. Dit moet zeker terugkomen in mijn eigen uitvaart.”

LXRY League

Ook LXRY League Member worden? Mail voor je aanvraag naar info@lxry.nl.