LXRY in gesprek met horecaondernemer van het jaar Yossi Eliyahoo

Schermafbeelding 2016-05-31 om 14.19.23Hij won de prijs voor horecaondermemer van het jaar, mede – zo vond de jury – dankzij de ‘spraakmakende horecaconcepten met internationale allure en faam die hij de afgelopen jaren ontwikkelde’. Denk aan restaurants als The Duchess, Mr Porter, Izakaya en The Butcher. Op de plek waar het allemaal begon, Momo, had LXRY een afspraak met Yossi Eliyahoo (Tel Aviv, 1972).

Vertel eens over je jeugd in Tel Aviv.
“Mijn familie was heel gewoon. Mijn vader was opticien, mijn moeder accountant en daarnaast deed zij het huishouden. Ik was de oudste van drie jongens en had als tiener de drive om mijn eigen beslissingen te nemen en voor mijn eigen inkomen te zorgen. Vanaf mijn veertiende ging ik overdag naar school en werkte ik in de avonduren in de horeca. In die branche kon je nu eenmaal het makkelijkst een baantje vinden. Ik ben afwashulp geweest, heb als kok in diverse keukens gewerkt, achter menig bar gestaan… Ik hield van de actie, de sfeer en de buzz van het nachtleven.”

Wat waren je eerste schreden als ondernemer op het horecapad?
“Nadat ik op mijn achttiende anderhalf jaar in de horeca in New York had gewerkt en vervolgens vier jaar lang manager was geweest van twee van de grootste zaken in Tel Aviv, besloot ik voor mijzelf te gaan werken. Ik verkocht mijn motor en met het kleine beetje geld dat dat opleverde, begon ik een aantal Italiaanse koffieshops in Tel Aviv. Dat werd een enorm succes. Hoe dat kwam? Vooral door het persoonlijke karakter. Het was geen keten, maar de shops waren heel erg tailor-made en heel erg boutique. Er was geen verloop; iedereen die daar werkte, kende elkaar. Als je er ’s morgens een krantje kwam lezen, zag je altijd dezelfde vertrouwde gezichten. Het was alsof je thuiskwam. Na zeven vette jaren verkocht ik enkele shops en verhuisde naar Engeland. Het was tijd voor iets anders, voor iets groters.”

Komen aan de top is één, maar hoe blijf je daar? “Dat is de truc: altijd blijven vernieuwen, blijven doorontwikkelen, nieuwe events bedenken, nooit stoppen met pr en marketing, de boel blijven onderhouden. Elk jaar gaat Momo dicht en knappen we het interieur op. Kijk om je heen: het lijkt net of het pas twee maanden open is. Je moet blijven investeren in je business.”

En waar ga je naartoe in Amsterdam?
“Tegenwoordig alleen nog maar naar mijn eigen zaken. Maar voor die tijd kwam ik graag in Tempo Doeloe op de Utrechtsestraat: een legendarische plek voor Indonesisch eten, bestaat al zo’n vijfendertig jaar. Castell aan de Lijnbaansgracht: dat is tot laat open en er heerst een heel familiair sfeertje, iedereen kent je. En Toscanini aan de Lindengracht en Incanto aan de Amstel voor goed Italiaans eten.”

Meer Wining & Dining