Art & Design

LXRY Gallery:
Rep Ringel Art

Creatieven krijgen in LXRY Gallery een podium waar 3 topstukken worden getoond uit hun repertoire. De door hen zelf gekozen werken intrigeren, ontroeren, inspireren... Deze week highlight LXRY kunstenaar Rep Ringel. Met zijn Rep Ringel Art maakt het talent kunst gedreven door muziek.

Tekst: Mical Joseph
Beeld: Rep Ringel

All I Have Not Seen

“Wanneer ik aan een schilderij begin heb ik vooraf geen enkel idee wat ik ga maken. Het begint allemaal met het draaien van een zorgvuldig samengestelde playlist met inspiratiemuziek welke bijna dagelijks wordt aangevuld met nieuwe nummers. Met een kop espresso in de hand en het geluid op tien kom ik in een bepaalde stemming… ik maak een keuze uit een paar tracks van een artiest die me op dat moment raakt en ga hiermee aan het werk. Deze keer, en dat was niet de eerste keer, was het Olga Wojciechowska, een Poolse multi-instrumentaliste/componiste die mij leidde naar dit schilderij. Luisterend naar de track All I Have Not Seen in een loop, heb ik de kleuren bepaald en ben ik de vele lagen in de muziek; de verschillende instrumenten, de frequenties en de emotie gaan schilderen. In dit schilderij heb ik elementen van 24K Goud verwerkt welke subtiel zorgen voor een nog rijker gevoel. Dit grote canvas (300x150cm) is voor mij een abstract doek, geschilderd in een soort trance. Ik vind het fijn als je kunt wegdromen en verdwalen in een schilderij: elke keer wat nieuws ontdekken, elke keer een nieuwe reis beleven…”

Waiting On A Friend

“Dit schilderij heb ik gemaakt voor een hele goed vriend van mij. Op een zondagochtend belde hij mij op met het nieuws dat zijn vader die nacht was overleden. Ik ben direct naar hem toe gereden en vroeg hem of ik iets voor hem kon doen. ‘Misschien kan je me helpen met het maken van een mooie kaart zei hij’. ‘Heb je een bepaald lied in je hoofd als je aan je vader denkt’ vroeg ik hem. ‘Ja, dat heb ik Waiting On A Friend van de Stones. M’n leven lang heb ik gewacht op goed contact met mijn vader en de laatste jaren kregen wij pas een band… nu is hij overleden.’ Waiting On A Friend dus. Ik ben naar huis gereden, heb de Stones op repeat gezet en ik ben gaan schilderen. Lijst erom, zegel erop en het schilderij gefotografeerd. Van dit beeld heb ik de rouwkaart gemaakt. Het was een hele bijzondere begrafenis ergens midden in de natuur. De herdenkingsdienst werd gehouden in een oude sfeervolle schuur. Achter de kist stond dit schilderij en nu hangt deze bij mijn vriend aan de muur. Een speciaal schilderij voor mij.”

Point Of Departure

“Het is altijd een uitdaging om groot werk te maken. Een groot leeg canvas moet gevuld worden met een beeld waarvan je aanvankelijk nog niet weet hoe het zich gaat vormen. De muziek bepaald namelijk. Het is een arbeidsintensief proces waarbij laag na laag langzaam het schilderij z’n gedaante krijgt. Bij dit grote doek van het formaat 300x200cm was Ryan Teague’s track Point Of Departure dit keer mijn gids. Dit instrumentale elektronische, ambiente nummer heeft ook iets jazzy’s. Het begint verstilt, bijna transparant waarna het vervolgens overgaat in een downtempo track waarop een soprano sax zich een weg baant naar een ingetogen hoogtepunt om vervolgens weer te versterven in de verstilde transparantie. Deze emotie heb ik getracht te vangen in dit werk. De structuren en de gebruikte 24K goud in het schilderij zijn eigenlijk alleen goed zichtbaar wanneer het schilderij ‘in real life’ wordt beleefd. Het (zon)licht speelt dan met deze structuren, trekt schaduwen en geeft diepte. De gouden elementen zorgen voor een subtiele warme weerkaatsing van het licht. Point Of Departure is voor mij een pronkstuk waar ik trots op ben.”