People & Finance

Joep Beving:
Balanceren tussen droefenis en hoop

Joep Beving is componist en pianist. In relatief korte tijd bouwde de Nederlander een wereldwijde schare fans op met minimalistische pianocomposities. Henosis is de titel van zijn nieuwste soloalbum (april 2019) - het sluitstuk van een drieluik. Dat begon in 2015 met zijn in eigen beheer uitgebrachte album Solopsism en de opvolger Prehension, waarvoor hij een platencontract tekende bij het iconische label Deutsche Grammophon. Ik ontmoet Joep in de studio van fotograaf Rahi Rezvani.

Tekst: Irene van de Laar
Redactie: Susan Poeder
Beeld: Rahi Rezvani

Je studeerde bestuurskunde én aan het Conservatorium. Wat was jouw plan?
“Op jonge leeftijd wist ik nog niet wat ik wilde met mijn leven. Ik kon aardig leren en wilde graag naar de universiteit. Ik zat vooral in de gammahoek: talen, geschiedenis, muziek. Ik keek naar waar ik werk in zou kunnen vinden. Dat bracht me bij bedrijfskunde, maar daar stonden mij de basiswaarden niet per se aan, zoals efficiëntie, groei en winst. Het was een rationele keuze. Gelijktijdig schreef ik mij in bij het Conservatorium voor Piano Lichte Muziek. Het eerste jaar volgde ik beide studies, zowel hoofd als hart. Maar dat hart sneuvelde. Het was niet te combineren met de universiteit en ik had niet het geloof dat ik in de muziek iets zou kunnen verdienen. Ik twijfelde ook of ik wel goed genoeg was.”

De piano was al vroeg in je leven. Een jaar of vier geleden nam je muzikale carrière echter pas een vlucht. Wat lag daaraan ten grondslag?
“Ik werkte in de reclamesector, bij een bedrijf dat muziek leverde voor reclame en tv. Een baan met veel verantwoordelijkheden. Tegelijkertijd nam de energie af. Ik moest iets gaan doen waar ik echt gelukkig van werd. Ik kroop achter de piano en er kwam muziek uit die ik nog nooit eerder had gespeeld. Ik vond daar rust en troost in. Houvast. Ik had niets te verliezen, er was geen druk. Ik kreeg het cadeau. Ik wilde de muziek delen met mijn vrienden en familie.

Na een aantal maanden werd een van mijn composities op de Peaceful Piano-playlist gezet, op dat moment een van de meest beluisterde afspeellijsten op Spotify, later ook op Spotify International. Zodoende werd ook in Amerika kennisgemaakt met mijn klanken wat erg veel werd geluisterd daar. Het ging toen heel hard.”

Joep Henosis Artwork

Welke emoties maak je bij mensen los met jouw klanken?
“Ik vind het heel moeilijk om dat zelf te zeggen. Sowieso een soort rust en vertrouwen. Veel mensen geven ook aan dat mijn muziek hen helpt om hun depressies of angsten te kunnen controleren. Sommigen zijn er echt in gaan ‘wonen’. Ze luisteren om zichzelf te beschermen voor de dagelijkse realiteit.”

Lees ook: Choreograaf Nanine Linning: “Ik begrijp het leven door mijn lichaam”

Waarom koos je ervoor om te tekenen bij het label Deutsche Grammophon?
“Ik had vier heel serieuze opties. Hoofdzakelijk koos ik voor dit label omdat het zo goed klikte met de labelmanager, Christian Badzura. Er werd ook veel vertrouwen in mij gesteld vanuit dat team. Zij zijn onderdeel van Universal en als enigen in staat om het internationaal uit te rollen. Mijn muziek werd het meest in Amerika gestreamd en wilde in zee met een partij die kon helpen fysiek voet aan de grond te krijgen. Waar ik niet goed over had nagedacht, is dat het label staat voor de allerhoogste kwaliteit klassieke muziek. En mijn muziek is niet klassiek…”

Op het Burning Man-festival in Nevada zullen ze je ook niet meer vergeten…
“Ik werd door Studio Drift benaderd omdat ze mijn muziek mooi vinden. We zijn in gesprek gegaan om te kijken of we samen een kunstwerk konden creëren. Het bleek alleen technisch nog niet uitvoerbaar. Iets later kwamen ze met de vraag of ik betrokken wilde zijn bij hun project Franchise Freedom. Na een performance tijdens Art Basel Miami kwam Burning Man ter sprake. Daar durfde ik niet eens op te hopen. De kogel was door de kerk: ik ging mee. Zij maakten een adembenemende droneshow onder de sterrenhemel. Ik speelde piano op die uitgestrekte zandvlakte. Het is echt alsof je op een andere planeet bent. Niet alleen de omgeving, ook het gevoel van eenheid van iedereen die aanwezig is. Geen geld, geen status. De mate van creativiteit die aan de dag gesteld wordt. De hele setting. Magisch, intens. Mindblowing.”

LXRY Magazine 38

Benieuwd naar de rest van dit culinaire interview? Het volledige verhaal vind je in LXRY Magazine 38. Deze speciale zomereditie is samengesteld door gasthoofdredacteuren Lonneke en Ralph van Studio Drift. Bestel het magazine nu via de onderstaande knop.

LXRY Magazine 38