De 5 duurste series van Netflix

het succes van netflix

“Give people what they want, when they want it, in the form they want it in at a reasonable price, and they’ll more likely pay for it rather than steal it.” – Kevin Spacey

Het is geen quote uit House of Cards waarmee Frank Underwood zijn verkiezingscampagne inluidt. De acteur benadrukt hier het succes van Netflix. Eigenlijk is het bijna ondenkbaar dat het medium pas in 2013 in Nederland verscheen. Wat domineerde voor die tijd immers de gesprekken op verjaardagsborrels? Wie herinnert zich nog de Net 5-avonden waarmee vrouwen op de dinsdag op de bank werden gehouden? Eigenlijk is nog maar kort geleden dat bingewatchen niet meer was dan dat je herhaaldelijk een verfomfaaide DVD-box van Prison Break in een krakend apparaat schoof.

on demand

In 1997 moest oprichter Marc Randolph een boete betalen nadat hij Apollo 13 te laat had ingeleverd. Zo kwam hij op het idee van een on-demand dienst. Maar waar lag de magie? In de regen naar de videotheek lopen hoefde eigenlijk al niet meer. Streamingdiensten bestonden immers al. Netflix was dus niet de eerste. Maar wel de meest tactische en gebruiksvriendelijke. Zie bijvoorbeeld de gepersonaliseerde tips, gebruiksvriendelijke applicaties en toegankelijke prijzen. Inmiddels is het behalve distributeur ook producent van de grootste series, aan de hand van big data. Zo investeerde Netflix klakkeloos €92 miljoen in het eerste seizoen House of Cards zonder proefaflevering. Waarom? Omdat onderzoek uitwees dat het publiek een hoge waardering had voor 1: regisseur David Fincher (Fight Club, Se7en), 2: acteur Kevin Spacey en 3: de oude Britse voorloper House of Cards (1990). Het commerciële succes van de combinatie van deze drie, kon niet uitblijven.

en hbo dan?

Het kan altijd beter. Nederlanders zullen beamen dat het aanbod en de actualiteit op Netflix zijn grenzen kent. In de polder beschikken we slechts over een derde van de Amerikaanse rechten, wat neerkomt op zo’n 400 tv-series en 1500 films. Daarvan is maar liefst 86% vier jaar of ouder, met uitzondering op de series. Toegegeven, het repertoire van vaderlandse concurrenten als Ziggo en Pathé Thuis, is dikwijls recenter. En dan is er natuurlijk nog wereldspeler HBO met zijn denderende, geschiedenis schrijvende televisieseries als Sex and the City en The Sopranos. Niet meer dan een waardige tegenstander, zo blijkt. Want HBO-paradepaarden als Game of Thrones, Girls en Vinyl krijgen antwoorden als Marco Polo, Girlboss en The Get Down. Beter? Niet per sé. Maar opdoemende troeven als Narcos en The Crown bewijzen wel dat HBO geen octrooi op topseries lijkt te hebben. In zijn totaliteit komt Netflix in vergelijkend warenonderzoek dan ook steevast als winnaar uit de bus.

golden age of television

Netflix representeert Spacey’s gedachte: het publiek kijkt wat, waar en hoe ze het willen. T.V., laptop, tablet, telefoon. Het leverde Netflix in totaal 93 miljoen abonnees op, waarvan in Nederland 1,3 miljoen. Vroeger werden succesformules op televisie uitgemolken totdat de adverteerders of sponsoren niet meer tevreden waren. Nu bepaalt de kritische kijker het salaris van de producent. Als het publiek onderling bepaalt dat het nieuwe seizoen van Orange is The New Black tegenvalt, wordt de serie langzaam irrelevant. Dat komt de kwaliteit ten goede. We leven dan ook in een Golden Age of Television. Niet langer film, maar televisie lijkt de grootste vorm van cultuur te worden.

Hoe ver stijgen die budgetten? In 2016 spendeerde mediabedrijf Netflix maar liefst €5.3 miljard (!) aan content. Hieronder vind je de duurste series, gebaseerd op het gemiddelde budget per seizoen.

Meer Media & Entertainment