Jewels & Watches

Het enigma Rolex

De grootste en bekendste producent van luxueuze horloges is eveneens het grootste mysterie van de horloge-industrie. Rolex is een enigma. De uitstraling van het merk met de kroon is onvergelijkbaar, onaantastbaar en ongrijpbaar. Alles speelt zich af achter gesloten deuren. Maar heel soms opent de Rolex ‘Oyster’ zich voor een inzichtelijk inkijkje bij het meest succesvolle en beroemdste horlogemerk aller tijden.

Tekst: Lex Stolk

Geen berg te hoog, geen zee te diep

Rolex is zo’n beetje overal aanwezig. Al meer dan een eeuw vergezellen Rolex-horloges ontdekkingsreizigers en avonturiers overal ter wereld. Geen berg te hoog, want het eerste horloge op de Mount Everest was een Rolex Explorer. En ook geen zee te diep: in 2012 maakte filmregisseur en diepzeeonderzoeker James Cameron als eerste een soloduik naar het diepste punt ter wereld, de Marianentrog. Hij daalde af in de speciaal ontworpen duikboot DeepSea Challenger tot een bijna onvoorstelbare diepte van 10.908 meter. Aan de romp van de duikboot was een experimentele Rolex Sea-Dweller DeepSea Challenge bevestigd. Onder de immense druk bleef het horloge gestaag doortikken.

Ook is Rolex anno 2019 aanwezig op de meest prestigieuze sportevenementen. En ook cultuur en wetenschap krijgen steun van het Zwitserse horlogehuis dat eigendom is van een stichting.

1953 – British Mount Everest Expedition.

1960 – Descent of the Trieste to the Mariana Trench.

Gesloten deuren

Juist die stichting zorgt voor mysterie. De Hans Wilsdorf Foundation (1944) is exclusieve eigenaar van Rolex SA. Alle aandelen van de overleden eigenaar Hans Wilsdorf gingen over op de stichting om te verzekeren dat een deel van de inkomsten naar het goede doel zou gaan. En door deze gekozen rechtsvorm is Rolex gesloten als een Oyster. Het wekt de indruk alsof het horlogehuis in een parallel universum staat en niet in de echte wereld.

The Rolex Way

Waar de meeste haute horlogerie producenten te pas en te onpas fabrieksbezoeken organiseren, houdt Rolex zich daar verre van. Maar er zijn uitzonderingen. Heel soms opent Rolex de poorten en wat blijkt, het idee van een parallel universum houdt stand. Het kantoor heeft namelijk veel weg van een overheidsgebouw. Statig, marmer, keurig geklede dames en heren die zich stil door de ruimte bewegen.

In het André Heiniger Auditorium legt een bedrijfsfilm uit wat ‘the Rolex way’ is. Alles wat Rolex doet, maakt en ondersteunt, heeft kwaliteit, de hoogste kwaliteit. Dat uit zich in de Rolex-gebouwen, de gesponsorde evenementen en natuurlijk de horloges die het maakt.

De oorsprong van de naam Rolex is nooit eensluidend verklaard. De naam zou een verbastering zijn van het Franse woord ‘exquise’ of een onomatopee: het uitspreken van het woord Rolex zou hetzelfde klinken als het opwinden van een uurwerk. De kroon als beeldmerk is evenwel kristalhelder: Rolex diende de koning van de horlogemerken te worden. En dat is gelukt.

LXRY Magazine 40

Nieuwsgierig naar meer mysteries van het enigma Rolex? Het volledige verhaal is te lezen in het nieuwe LXRY Magazine 40 met nóg meer car reports van o.a. McLaren en Porsche. Dit nummer is te bestellen via de onderstaande knop. Zeker weten dat je niets mist? Neem nu een 1-jarig of 2-jarig abonnement op LXRY Magazine en kies wat voor welkomstgeschenk je wilt ontvangen. Kies bijvoorbeeld een van de heerlijke geurkaarsen, laptoptassen of luxe sjaals uit de LXRY Collection (t.w.v. 69 euro), een Oolaboo Skin Defence DNA protective set (t.w.v. 144,95 euro), of een Sodastream (t.w.v. 159 euro).