Cars & Yachts

Het beest getemd
...maar nog altijd brullend

Aan de Côte d’Azur, in een wereld vol luxe, maakten we kennis met de nieuwe GT. Een auto met de focus op praktische inzetbaarheid: een beest op het circuit en tegelijkertijd de ultieme reisauto.

Tekst: Erik Kouwenhoven

Of we met de helikopter vanaf het vliegveld van Nice vervoerd wilden worden naar ons luxueuze hotel, of liever met de auto? Het was een van de vele vragen die ons werden gesteld tijdens de testrit in Zuid-Frankrijk met de nieuwe McLaren GT. Allemaal vragen waarop we volmondig ‘ja’ zeiden. En dus hangen we korte tijd later boven de zonovergoten kustlijn van de Côte d’Azur. Onder ons zien we Antibes, Cannes, Fréjus en vele andere prachtige badplaatsen voorbijflitsen. Dan, in de baai van Saint-Tropez, draait de helikopter plotseling met een grote boog over het huis van Brigitte Bardot, om vervolgens te landen in de tuin van het vermaarde hotel Le Beauvallon.

Op het strak geschoren gazon staan drie in het wit geklede personeelsleden klaar. Eén om onze bagage naar de kamer te brengen, één om een vochtig doekje te overhandigen en de derde serveert een frisse cocktail. Wij hebben echter vooral oog voor de koperkleurige supersportwagen, die op een display op het terras zachtjes staat te glimmen in het avondlicht. Nou ja, supersportwagen: getemde supersportwagen moeten we zeggen, want de auto waarover we spreken is de McLaren GT – een auto die niet alleen goed is in het bochtenwerk aan de Franse zuidkust, maar ook in de route ernaartoe.

Visueel aantrekkelijk

Met een lengte van bijna 4,70 meter is de nieuwe McLaren langer dan alle modellen uit de McLaren Sports en Super Series. Hoewel de McLaren GT er misschien niet direct uitziet als een klassieke GT, zocht het designteam inspiratie bij historische GT’s en bij de kernwaarden van McLaren. De lange, elegante lijnvoering van het exterieur is een duidelijke verwijzing naar klassieke Grand Tourers en respecteert tegelijkertijd de aerodynamische principes die aan elke McLaren ten grondslag liggen. Ook de gespierde achterschermen – een typisch designkenmerk van GT’s – zijn visueel aantrekkelijk en functioneel tegelijk: de geïntegreerde luchtinlaten leiden lucht naar de radiateurs van het koelsysteem. Net als de andere modellen van McLaren is de nieuwe GT gebaseerd op een zelfdragende koolstofvezel carrosserie met een uitzonderlijke sterkte en torsiestijfheid. Deze eigenschappen garanderen ongeëvenaarde rijdynamiek en het laagste gewicht in zijn klasse. Er is met een inhoud van 570 liter meer bagageruimte. Onder de zelf openende en sluitende achterklep kun je een golftas of twee paar ski’s kwijt, en voorin is voldoende bagageruimte voor twee grote koffers. Ook het comfort nam noemenswaardig toe. Geluiden van buitenaf dringen minder goed door in het interieur en de automaat schakelt desgewenst soepel en schokvrij.

“De GT is de ultieme reisauto, een kilometervreter, snel en capabel, en gewapend tegen vijandige binnensteden. Vooral voor wat betreft de rijhoogte zijn ze daar bij McLaren zeer goed in geslaagd”

Harde klappen

De 4.0 liter twinturbo achtcilinder motor is 620 pk sterk en beschikt over een koppel van 630 Newtonmeter. De zeventraps automaat zorgt voor soepel schakelen in de comfortstand en voor harde klappen wanneer alle systemen in Track-modus staan. De auto accelereert van 0-100 km/h in 3,2 seconden en in 9 seconden staat de naald van de snelheidsmeter op 200. De topsnelheid is 326 km/h. Daarmee is de GT de ultieme reisauto, een kilometervreter, snel en capabel, en gewapend tegen vijandige binnensteden. Vooral voor wat betreft de rijhoogte zijn ze daar bij McLaren zeer goed in geslaagd. We hebben veel verkeersdrempels overwonnen zonder ook maar één keer een schrapend geluid te horen. De McLaren GT is comfortabel genoeg om moeiteloos hobbels en bobbels op te slokken, maar met alle knoppen op standje oorlog is het model nagenoeg net zo snel en sterk op het circuit als zijn racebroeders. Dat is vooral te danken aan het revolutionaire onderstel. De wielophanging, besturing en remmen zijn volledig afgestemd en geoptimaliseerd voor een hoogstaande GT-rijbeleving met meer balans, respons, precisie en comfort dan willekeurig welk ander McLaren-model. De lichtgewicht aluminium wielophanging is voorzien van proactieve schokdempers die de weg als het ware lezen en daarop de demping aanpassen in slechts twee milliseconden. Elke rijmodus heeft zijn eigen parameters en rijkarakteristiek.

Comfort

Het rijplezier wordt verder vergroot door de hydraulische besturing. Deze heeft dezelfde karakteristiek in Comfort, Sport en Track voor optimaal stuurgevoel en stuurrespons. Speciaal voor de McLaren GT heeft Pirelli een nieuwe band ontwikkeld, die comfort en topprestaties verenigt. Aan de achterzijde staat de nieuwe GT op 21-inch lichtmetalen wielen, de grootste wielmaat ooit voor een McLaren. Aan de voorzijde worden 20-inch wielen gemonteerd. Het high performance remsysteem is goed doseerbaar, gebruiksvriendelijk bij lage snelheden en vertraagt met overtuigende kracht wanneer het pedaal hard wordt ingetrapt. De GT is daarmee een van de betere aankopen uit de McLaren-range. Het is immers een van de beste en meest bruikbare sportwagens die er te koop zijn. De prijs van de GT ligt beduidend lager dan sportwagens van de concurrentie met vergelijkbare eigenschappen. Daarbij biedt de GT een hele trits comfortaanpassingen. De nieuwe McLaren GT is te koop bij Louwman Exclusive voor prijzen die beginnen bij € 252.000. Daarmee is het wat ons betreft een aantrekkelijk alternatief voor bijvoorbeeld de Porsche 911 Turbo-rijder die wel eens wat anders wil.

LXRY Magazine

Benieuwd naar de rest van het verhaal? Het volledige interview lees je in het nieuwe LXRY Magazine #40.

LXRY Magazine 40