Beauty & Fashion

Fitness en wellness als luxe lifestyle

De fitnessbranche zit flink in de lift. Deze economie groeide van 521 miljard in 2017 naar 547 miljard in 2018. Nieuwe fitnesstrends zoals in-home fitness mogelijkheden, virtuele trainingen en fitness apps - zorgen voor geheel nieuwe fitnessmodellen. LXRY brengt een aantal ontwikkelingen in het luxe fitness segment in kaart.

Tekst: Susan Poeder
Beeld: Optima Forma Fitness

Groeiende fitness markt

Volgens de Global Wellness and Economy Monitor 2018 groeide de fitness economie van 521 miljard in 2017 naar 547 miljard in 2018. Nieuwe fitnesstrends zoals in-home fitness mogelijkheden, virtuele trainingen en fitness apps – zorgen voor geheel nieuwe fitnessmodellen. Met name het middensegment worstelt met de nieuwe veranderingen: mensen kiezen óf voor grootschalige en goedkope fitnessketens, of voor high-end fitness met geavanceerde technologie. Een aantal voorbeelden van ontwikkelingen in het luxe fitness segment.

1. Fitness als fashion

Er komt steeds meer focus te liggen op met wie je sport, waar en in welke kleding. Denk aan de ‘athleisure’ trend waarbij de grens tussen het dragen sportkleding en dagelijkse kleding is vervaagd. Luxemerken hebben deze nieuwe sportieve stijl omarmd en zullen de komende tijd meer sneakers, accessoires en leggings aan hun collectie toevoegen, zo stelt Forbes.

2. De opkomst van luxe sportscholen

Zogeheten boutique gyms focussen steeds meer op een persoonlijke behandeling van de sporter waardoor sporten een hele beleving moet worden. De sportschool verandert van zweethok naar een relaxte welnessomgeving waar mensen met gelijkgestemden ook na het sporten kunnen blijven rondhangen. Dit principe wordt ook wel ‘wellth’ genoemd: een combinatie van ‘wellness’ en ‘wealth’.

3. Luxe gym technologie

Aansluitend op de luxe sportscholen wordt er ook steeds meer gebruik gemaakt van nieuwe technieken. Equinox in New York gebruikt bijvoorbeeld loopbanden met extra zuurstoftoevoer zodat je harder kunt sporten. Ook draagbare apparaten zijn hot. Hiermee volg je je sportprestaties in statistieken waardoor sportscholen betere aanbevelingen kunnen doen. Tot slot moeten VR zijn intrede gaan doen in de industrie. Black Box VR en Les Mills ‘The Trip’ transformeren je workout in een levensechte videogame.

4. Thuis fitness, maar dan wél leuk

Wie echt niet van de sportschool houdt, kan ook thuis steeds vaker gebruik maken van luxe fitness mogelijkheden. Dvd’s met home workouts zijn daarin echt verleden tijd. Een voorbeeld is de NOHrD Wall (spreek uit als ‘noord’) van Optima Forma: een volledig trainingstation met een geïntegreerde, virtuele trainer.

Een tweede voorbeeld is Peloton (geschat op 3,64 miljard euro): een fitness bedrijf dat apparatuur verkoopt in combinatie met online abonnementen zoals stationaire fietsen met 22 inch HD touchscreen schermen. Voordeel: geheel sweat proof.

De NOHrD wall met geïntegreerde virtuele trainer.

5. Wellness toerisme

Reizen met als doel je gezonde levensstijl te verbeteren. Dit kan zowel fysiek als mentaal of spiritueel zijn. Een luxe spa-vakantie is misschien het eerste waar je aan denkt maar er zijn nieuwe activiteiten op de markt. Het Britse luxe reisbureau Black Tomato verzorgt gepersonaliseerde reizen die je volledig uit je comfort zone trekken. Denk aan woestijnen, arctische gebieden, bergen en jungles waar je maandenlang, zowel fysiek als mentaal, op voorbereid wordt.