Cars & Yachts

Extreme autotests

Als autofabrikant wil je jezelf soms bewijzen. Dan is een praktijktest een mooie manier om bijvoorbeeld te demonstreren dat je hypercar niet zomaar oververhit, of dat je elektrische auto veel verder kan komen dan critici denken. Dus hebben Nissan, Bugatti en Hyundai hun auto’s blootgesteld aan een aantal extreme autotests.

Met een Nissan Leaf naar Mongolië

De Nissan Leaf is een populaire elektrische auto. Zo rijden er in Amsterdam bijvoorbeeld een paar honderd van dit type Nissan auto rond als taxi. Het is weliswaar geen grote auto, maar wel vrij ruim, daarnaast is hij emissievrij en best comfortabel.Dus met zijn bereik van 250 km en snellaadfunctie is de Leaf een prima stadstaxi. De elektrische Nissan is echter minder geschikt voor het buitenleven, want lange afstanden of terreinrijden passen niet echt bij de aard van dit beestje. Toch is dat precies wat Chris Ramsey, oprichter van Plug In Adventures, ermee gaat doen.

De Mongol Rally start op 16 juli en is een 16.000 km lange prestatierit van Schotland naar Mongolië. Het draait bij deze rally niet om de snelste tijd, maar puur dat je doel weet te bereiken. En dat is niet makkelijk met een elektrische auto, want in West Europa kun je de etappes plannen van het ene naar het andere snellaadpunt. Maar ja, als je verder oostelijk gaat, worden oplaadpunten steeds zeldzamer. De Leaf kan ook met netstroom opgeladen worden. Toch zullen er grote stukken zijn waar Ramsey handgebaren, Google Translate en de lokale valuta nodig heeft om überhaupt een stopcontact te vinden. Een leuke uitdaging dus.

Vier Bugatti Chirons in Death Valley

Als je een 1500 pk sterke hypercar verkoopt van 2,4 miljoen zonder extra opties en belastingen, dan zoek je een andere soort test. Dus ging Bugatti vorig jaar met vier Chirons de woestijn in. De tijd ligt niet ver achter ons dat het onzeker was of bepaalde gloednieuwe Italiaanse supercars van hun fabriek naar Nederland konden rijden zonder over te koken. Dus wilde het Frans/Duitse Bugatti graag demonstreren dat hen zoiets niet zal gebeuren, en trokken ze met vier Chirons o.a. Death Valley in. Na 4,5 week, 35.000 km en temperaturen boven de 50 graden, kwamen ze zonder technische problemen weer de woestijn uit. Getest en goedgekeurd dus. Een video van dit uitstapje hebben we trouwens ook.

Met Hyundai naar de Zuidpool

Waar Bugatti de hitte op zocht, ging Hyundai vorige maand de kou in. De Koreanen vonden Patrick Bergel, achterkleinzoon van de legendarische ontdekkingsreiziger Sir Ernest Shackleton, bereid om per auto af te maken waar zijn overgrootvader faalde en bijna overleed. Hij zou Antarctica van zee naar zee oversteken. Aanvankelijk was het plan om dit te doen in een Hyundai Santa Fe recht uit de showroom, maar dat idee werd door de kenners ernstig afgeraden. Want over stuifsneeuw rijden kun je bijvoorbeeld niet met gewone banden, dan zak je weg en uitgraven is bij min 28 echt geen optie…

Toch is de gebruikte auto niet erg ver verwijderd van een standaard Santa Fe. Dus heeft Hyundai een sterk punt gemaakt door de allereerste fabrikant te zijn die de 5.800 km wist af te leggen. De Trans-Antarctica reis duurde 30 dagen, en werd volgens Bergel in bijna constante sneeuwblindheid afgelegd. Toch zei hij heel eerlijk: “Vergeleken met wat mijn overgrootvader heeft gedaan, was dit maar een duizendste zo zwaar. Wij hadden relatieve luxe en een fantastische auto tot onze beschikking.”