Cars & Yachts

Hytender & Ribbon Yachts

Hytender komt voor de tweede keer naar Masters of LXRY. Ook voor deze keer werkt ze samen met Ribbon Yachts. De afgelopen drie jaar heeft Hytender hard gewerkt aan een hybride aslijn, dat een innovatief en uniek product is waar ze enorm trots op zijn. Samen met Ribbon Yachts presenteren ze dit in de vorm van de snelvarende tender, Hytender Ribbon 28HY MONZA, een doorontwikkeling van de vorig jaar geïntroduceerde type Hytender R27. Jurjen Eerkens, eigenaar van Hytender, vertelt meer over het nieuwe model en de samenwerking.

Tekst: Inge Dal
Beeld: Ribbon Yachts

Samenwerking Hytender en Ribbon Yachts

“We merkten afgelopen jaren dat er een enorme vraag was naar een snellere hybride tender, een tender wordt vaak als bijboot gebruikt bij luxere jachten om mensen van en naar de wal te brengen. Vorig jaar hebben we voor het eerst op Masters of LXRY gestaan met een basisversie, maar nu hebben we alles doorontwikkeld en presenteren we samen met Ribbon Yachts deze hybride tender. De 28HY MONZA is volledig in pre-preg carbon uitgevoerd en daardoor supersterk en lichtgewicht”, vertelt Eerkens. “Wij wilden deze hybride aandrijfmotor in de markt te zetten en zochten daarom de samenwerking met Ribbon Yachts, die al langer in de luxere markt een speler is met haar jachtenbouw. De vraag om een andere motor in een lichtere tender te bouwen, had Ribbon Yachts ook regelmatig gekregen. En zo besloten we om een samenwerking op te zetten. Wij bouwen zelf geen boten, dus Hytender heeft de hybride aandrijflijn van de Ribbon 28HY MONZA ontworpen en ontwikkeld en Ribbon Yachts heeft het design van de tender gedaan. Dit jaar willen we enerzijds het resultaat van een mooie samenwerking laten zien en anderzijds het product de ‘Hytender hybride aandrijflijn’ presenteren op Masters of LXRY.”

Ontwikkeling techniek

Eerkens: “We zijn ongeveer drie jaar geleden gestart met het onderzoek naar een nieuwe benadering van hybride varen en twee jaar geleden zijn we gaan nadenken over de techniek. Het eerste ontwerp, dat we in 2018 ook op Masters of LXRY hebben geïntroduceerd, hebben wij in het nieuwe model Hytender Ribbon 28HY MONZA ‘gegoten’ en in het afgelopen jaar allemaal getest. Nu gaan we deze tweede samengebouwde tender presenteren. Hytender is een Nederlands bedrijf en we zijn er trots op dat we onze hybride aandrijfas in ons land hebben kunnen bouwen. Zo laten we zien dat ontwikkelen, innoveren, meedenken en uitwerken onze sterkste kant is waarbij we een totaalpakket aanbieden.”

Unieke lancering

“Er is al veel hybride bedacht in de scheepvaart, maar deze combinatie met snel varen en elektrisch nog niet”, zegt Eerkens. “We hebben wereldwijd nog niet ontdekt dat deze techniek al eerder is toegepast in deze branche, een combinatie van elektrisch varen met een heel hoog vermogen. Dit maakt ons echt uniek. De meeste elektrische tenders die er nu zijn kunnen een half uur varen en daarna moeten ze opgeladen worden. Met onze techniek kan een tender gewoon doorvaren en langere afstanden overbruggen.”

Groener imago

“De steden worden steeds groener, maar ook in de luxere havens van Saint-Tropez, Cannes en Monaco zijn ze allemaal bezig met een groener imago en milieubeleid. Dit is echt de trend op dit moment. Mensen met een luxe jacht willen een groener imago en daarin kunnen wij voldoen met de ontwikkeling van een hybride uitvoering. Je vaart dus volledig groen, elektrisch en stil de haven in en uit en tijdens het varen op zee worden de accu’s weer opgeladen.”

Ambities

“Onze ambitie is dat we bij meerdere productlijnen onze techniek, de hybride aslijn, willen gaan inzetten. Ook andere tenders kunnen bij ons aankloppen om de techniek te kopen. Onze concurrentie is heel nieuwsgierig en kijkt met ons mee of het ook wat voor ze is. Masters of LXRY is in de luxere branche een grote speler in de wereld. En het is de enige beurs in Nederland waar we onze boten gaan presenteren, omdat we in het high-end segment willen opereren.”

Passie voor techniek

“Ik wil nieuwe technieken bedenken en dat helemaal uitwerken tot een werkend product, dat is mijn passie”, laat Jurjen weten. “Kijken naar de vraag in de markt en als initiator daarop inspelen en komen met een techniek die aan deze vraag voldoet. Dat is het leukste wat er is. En dan niet de theoretische benadering, maar vanuit de praktijk meedenken wat er mogelijk is. Mensen vragen continue naar oplossingen die er niet zijn. Het is elke keer weer een uitdaging om daar oplossingen voor te bedenken”, aldus Eerkens.

Masters of LXRY 2019

Ben je benieuwd naar dit prachtige jacht? Bekijk hem van dichtbij tijdens Masters of LXRY 2019, wat plaatsvindt van 12 t/m 16 december in RAI Amsterdam.

Bestel hier eenvoudig je toegangskaarten.