Wining & Dining

Exposant van de Week: Big Green Egg

LXRY verwelkomt de Big Green Egg als nieuwe deelnemer van Masters of LXRY. De Big Green Egg is een kamado uit het luxe segment gemaakt van het allerbeste keramiek, voor iedereen die van puur en mooi eten houdt. Bij de Big Green Egg draait alles om “het genieten van de lekkerste gerechten samen met vrienden en familie", vertelt Amber Eekhout, marketing communicatie manager van dit originele merk, waarvan de roots in Oost-Azië liggen.

Tekst: Inge Dal
Beeld: Big Green Egg

Mede door NASA ontwikkeld
“In 1974 werd de kamado geïntroduceerd in Atlanta door de Amerikaan Ed Fisher, die vroeger gestationeerd is geweest in Japan en daar het kamado-koken heeft leren kennen. Oorspronkelijk werd de kamado gebruikt als rijstkoker, maar de Amerikanen hebben er daar een rooster ingemaakt, zodat ze er ook een kip op konden grillen”, vertelt Amber. “De van keramiek gemaakte kamado’s bleken te breekbaar om te verschepen dus heeft Dhr. Fisher ze zelf ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Atlanta die een project met NASA deden. NASA gebruikt keramiek voor hitteschilden die zij voor space shuttles gebruiken, dus deze keramiek is heel sterk en bestand tegen hele hoge temperaturen. Tot op heden wordt deze keramiek exclusief gebruikt voor de kamado’s van de Big Green Egg. In 2002 vond de introductie in Europa plaats door Wessel Buddingh en momenteel wordt de cook tool verkocht in 44 landen, waarvan Nederland de grootste markt is. Big Green Egg is echt het origineel in de markt.”

Isolerend en hoge temperatuur
“Keramiek is heel isolerend en weerkaatst de warmte. Zo blijft de temperatuur constant door het gesloten systeem en kan je groenten, vis of vlees op een gelijkmatige manier garen, waardoor je goede en unieke smaken krijgt. Met de twee verstelbare luchtopeningen kun je de temperatuur tot op de graad nauwkeurig beheersen en kun je pure producten op lage en hoge temperatuur perfect bereiden en dat maakt het uniek. Daarom is het grote groene ei ook populair bij Topchefs in Europa”, vertelt Amber enthousiast. “Chef-kok Jonnie Boer van driesterren-restaurant De Librije heeft de Big Green Egg echt omarmd. Hij waardeert natuurlijke producten, buiten koken en daarom vond hij het zo interessant. Even terug naar het oergevoel. Hij ziet het als een traditie, een nieuwe manier van koken en dat is echt een groot compliment. Zo zijn er meer chefs op hoog niveau in aanraking gekomen met het merk.”

Trend: beste kwaliteit in eten en koken
“Het buitenkoken wordt steeds populairder. Niet alleen in de zomer, maar ook buiten de zomermaanden om en daar is het uitermate geschikt voor”, aldus Eekhout. “We kijken ook naar food, wat zijn de trends op dat gebied en waar komen producten vandaan. We bezoeken verschillende gebieden in Europa om te zien welke producten daar beschikbaar zijn en hoe deze worden bereid. Onze doelgroep vindt kwaliteit heel belangrijk en heeft steeds meer interesse in waar de producten die ze eten vandaan komen. Als je de beste kwaliteit kamado in je achtertuin hebt staan, wil je hier toch ook de beste producten op bereiden! Daar spelen we met onze content op in door de consument te inspireren met de lekkerste recepten via onze site.”

Bredere doelgroep inspireren
“De meeste gebruikers vinden het belangrijk om samen met anderen te genieten van het goede leven. De Big Green Egg is niet alleen een product, maar ook een hele beleving, een lifestyle”, laat Amber weten. “Onze ambitie is om zoveel mogelijk mensen daarin mee te nemen en te overtuigen van. We zijn in Nederland al heel sterk aanwezig, maar willen in heel Europa zo sterk naar voren komen als merk en product. We willen het liefst zoveel mogelijk mensen blij maken en inspireren.”

Passie om consument te raken
“Mijn allergrootste passie is zorgen dat onze merkboodschap de consument echt raakt en dat ze zich verbonden voelen met het merk. En dat is met een merk als de Big Green Egg heel leuk, omdat het een positieve associatie heeft. Het blijft uiteindelijk een product voor mensen die affiniteit hebben met eten, kwaliteit heel belangrijk vinden, en vooral willen genieten met elkaar en met anderen”, aldus Amber.

Maak kennis met de Big Green Egg op Masters of LXRY 2019, die van 12 t/m 16 december plaatsvindt in RAI Amsterdam en dit jaar in het teken staat van de LOVE Edition.

Biggreenegg.nl