Cars & Yachts

De MINI Cooper SE

Het was na een paar testauto's redelijk stil rondom de lancering van de elektrische MINI Cooper, maar vanaf vorige week is de nieuwste MINI voor iedereen te bestellen. Het bedrijf koos Rotterdam als de plaats voor de wereldwijde premiere van hun elektrische auto.

Tekst: Vivian Secrève
Beeld: Mini.nl
Bron: Mini.nl

De eerste elektrische MINI werd niet in Nederland gebouwd, maar wel in Nederland gelanceerd. Volgens de Britten de eerste kleine premium elektrische auto.

De elektrische motor van de nieuwe MINI is een 184 pk. Met voorwielaandrijving zou de wagen aanvoelen als een elektrische kart. Het gewicht van de MINI is 1.356 kilogram en dit is voor een batterijauto een redelijk laag gewicht.

“De moderne look combineert aerodynamische lijnen met bekende details, vol zelfvertrouwen en toch charmant. Daarnaast zijn er vier uitrustingsniveaus beschikbaar met een ruime keuze aan opties om jouw volledig elektrische MINI aan de binnen- en de buitenzijde volledig te personaliseren”, aldus MINI.

 

 

De Accu

Het accupakket ligt in een T-vorm onder de vloer van de auto en heeft een capaciteit van 32,6 kWh. Genoeg om de auto ergens tussen de 235 en 270 kilometer ver te brengen volgens de metingen.

Opladen kan gewoon thuis in het stopcontact of met de wall box, verder kan hij aan de publieke laadpalen of aan een driefasenlader en de snellader. Bij die laatste kan de MINI een 50 kW lader aan, wat de auto in 35 minuten weer 80 procent van het bereik teruggeeft.

BMW zegt dat de elektrische Mini wat het gebruik betreft de zuinigste in het segment is, met 15,5kWh per 100km op grond van de wltp-norm. Gelet op de genoemde vanafprijzen zal de Mini min of meer moeten concurreren met bijvoorbeeld de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. Die hebben beiden een 50kWh-accu, een groter bereik van rond de 330km en zijn iets goedkoper.

Voor een kleine 35.ooo euro rij je vanaf volgend jaar dus al in deze elektrische auto. Met 8% bijtelling als je ‘m zakelijk rijdt.