Art & Design

De liefde voor
het verhaal

Dit is het verhaal van... een uitgever en een gevierd romanschrijver die samen een bedrijfje zijn gestart, De Biograaf. Het idee van Ruud Hollander en Ronald Giphart is om literaire biografieën te laten schrijven in opdracht van derden. Hoe leuk om jouw levensverhaal door een auteur, journalist of biograaf van naam te laten optekenen! LXRY zocht beide initiatiefnemers op in huize Giphart. “Wij gaan voor de beste kwaliteit en het hoogste segment.”

Tekst: Bart-Jan Brouwer
Beeld: John van Helvert
Online redactie: Mical Joseph

Ruud, jij bent hoofdredacteur geweest van Rails, Psychologie, Happinez, Hollands Diep en Vrij Nederland. Nu ben jij tijdelijk uitgever en hoofdredacteur van de VARAgids en breng jij een tijdschrift uit dat De Liefde heet. Gat in de markt?

Ruud: “Heel veel songs, films en romans gaan over de liefde, maar een tijdschrift over de liefde was er nog niet. Terwijl er meer gescheiden, gedatet en vreemdgegaan wordt dan ooit. De liefde is heel onrustig momenteel. Dat komt mede door de hoeveelheid mogelijkheden. Door alle social media zijn er zó veel meer contacten en ontmoetingen, en als er contact is kan er liefde in het spel komen. In het magazine komen vooral mensen aan het woord die iets te bieden hebben, die iets te zeggen hebben over de liefde.”

Ronald, ben jij een van die kenners in de liefde?

Ronald: “Ik had een verhaal over de liefde op de plank liggen, maar uiteindelijk is dat er niet in gekomen.” Ruud: “Het was een mooi fictief verhaal over rollenspel, maar ik vond niet dat het handvatten bood aan de lezers – het moet meer zijn dan een leuk verhaal, het moet verrijken. Wel werken we veel samen voor de VARAgids, waarvoor Ronald al heel lang interviews maakt.”

Hoe ben jij je in het schrijven gaan ontwikkelen?

Ronald: “Ik ben Nederlands gaan studeren in Utrecht, waar ik samen met Bert in een studentenhuis woonde. Wij schreven elkaar brieven. En ik schreef een boek over mijn ongelukkige liefde met een meisje dat zichzelf automutileerde, waarvan ik mijzelf jarenlang had aangepraat dat het mijn schuld was. Ik ook van jou was mijn debuut. Zo is het begonnen.”

Welke handvatten gebruik jij bij het schrijven?

Ronald: “Jarenlang hing op mijn werkkamer een briefje met ‘What is the worst thing that could happen?’ Wij zitten nu, hier, in een normale scène: jij interviewt ons, wij geven antwoord. Wat is het allerergste dat kan gebeuren? Jij krijgt die studiolamp op je hoofd, Ruud en ik raken slaags met elkaar, ik krijg een hartaanval en moet door jou gereanimeerd worden… Dat zijn de scènes waar je naar op zoek gaat bij het schrijven.” Ruud: “Jij hebt liefde om iets te scheppen, iets te bedenken.” Ronald: “Dat is mijn lust en mijn leven. Ik houd oprecht van mooie verhalen. Als mensen in mijn omgeving een mooie anekdote vertellen, schrijf ik hem op.” Ruud: “Iedereen heeft een verhaal. Op het journaal had ik ooit gezien dat het in Japan een gewoonte was dat als de kantoren leegstroomden, mensen hun hart konden uitstorten bij vrijwilligers langs de weg. Ik dacht: dat ga ik ook doen. Met een tafeltje, twee stoelen, een pot thee en twee kopjes heb ik me op het strand van Bloemendaal gepositioneerd. Een redacteur van Happinez sprak voorbijgangers aan en vroeg of zij bij mij hun hart wilden uitstorten. Het werd een geweldige dag. Ik heb zulke bijzondere verhalen gehoord, van op het oog heel gewone mensen.”

Iedereen heeft een verhaal. Maar als je in een treincoupé zit, blijft het vaak stil. Mensen delen die niet snel met elkaar.

Ronald: “Hoe kostelijke zonde is dat?” Ruud: “Er wordt niet naar gevraagd, dus die verhalen komen er niet uit.” Ronald: “Ik denk dat iedereen zijn of haar verhaal wil vertellen.”

Jullie gaan daar een businessmodel van maken.

Ronald: “Ja, dat is het idee. Daartoe hebben wij een bedrijfje opgericht, De Biograaf, dat literaire biografieën laat schrijven in opdracht van derden. Nu is ‘businessmodel’ wel een heel zakelijk woord. Wij willen de conditie scheppen dat mensen op zo ideaal mogelijke manier hun levensverhaal kunnen vertellen. Zij worden begeleid door de allerbeste schrijvers, biografen en journalisten, die tijd vrijmaken om hun verhaal enerverend en gedegen op te tekenen.”

Komt iedereen daarvoor in aanmerking? Je kunt wel een mooi verhaal hebben, maar je moet het ook nog kunnen vertellen.

Ruud: “Het is onze taak als uitgever om daar via een intakegesprek zicht op te krijgen. Wat is het verhaal? Wat is de beste manier om dat op papier te zetten? Dat kan een dik boek zijn, maar bijvoorbeeld ook een dichtbundel of fotoboek. Wordt het een publiek of privé boek? En wie is de beste schrijver om dat te doen?”

Op hoeveel biografieën mikken jullie het eerste jaar?

Ruud: “We willen het overzichtelijk houden…” Ronald: “Het eerste jaar een maximum van tien. Of zo.” Ruud: “Dat getal hoor ik voor het eerst, haha. Als we maar ieder boek veel aandacht kunnen geven en met veel liefde kunnen maken. Het moet geen fabriekswerk worden, we doen het echt uit liefde voor het mooie product.”

LXRY Magazine 40

Het volledige verhaal is te lezen in het nieuwe LXRY Magazine 40. Dit nummer is te bestellen via de onderstaande knop. Zeker weten dat je niets mist? Neem nu een 1-jarig of 2-jarig abonnement op LXRY Magazine en kies wat voor welkomstgeschenk je wilt ontvangen. Kies bijvoorbeeld een van de heerlijke geurkaarsen, laptoptassen of luxe sjaals uit de LXRY Collection (t.w.v. 69 euro), een Oolaboo Skin Defence DNA protective set (t.w.v. 144,95 euro), of een Sodastream (t.w.v. 159 euro).