People & Finance

'De Kruiwagen van…' Frauke Hamer

Ze startte op haar 17e haar eerste bedrijf, was een computernerd eersteklas en was jarenlang de drijvende kracht achter verschillende toonaangevende beautymerken. In 2015 lanceerde Frauke Hamer het van origine Britse merk, Delilah Cosmetics, in de Benelux. Dat ondernemen bij deze vrouw in het bloed zit, daar twijfelen we niet aan. Maar wie heeft haar in het zadel geholpen?

Tekst: Annelies Keus

Hoe ben je ooit begonnen in de beauty industrie?

Ik werkte al jaren op de achtergrond voor verschillende cosmeticamerken. Zo leerde ik ook de oprichter van Delilah kennen. We hadden elkaar ontmoet in Las Vegas toen hij nog creatieve director was van een ander cosmetica merk. Op een gegeven moment was er een radiostilte, het enige wat ik hoorde was dat hij weg was bij zijn huidige firma. Zijn e-mail en telefoon deden het niet meer. Na een paar maanden heb ik in een laatste poging een bericht gestuurd met daarin: “als ik nu niks van je hoor, sta ik morgen bij je op de stoep”. Toen belde hij me op en vertelde over Delilah. Ik zei: “het maakt me niet uit hoe, maar ik ben erbij!”

Heb je altijd een passie gehad voor cosmetica?

Ik heb het altijd leuk gevonden om mensen een goed gevoel te geven met een product. Dat vind ik iets heel moois. Al was ik absoluut geen poppenmeisje vroeger, eerder ‘one of the guys’. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn race-licentie gehaald in plaats van dat ik ging paardrijden.

Wie was jouw kruiwagen?

Ik heb het eigenlijk altijd zelf gedaan door heel trouw te blijven aan mijn eigen normen aan waarden. Als ik iets zeg, dan doe ik het ook en omdat ik al zo lang ondernemer ben, weten mensen ook wat ze aan me hebben. Die normen en waarden zijn mijn kruiwagen geweest. Het is niet altijd de makkelijkste weg, maar voor mij wel de beste. Dat je met mensen omgaat zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Ik zou nooit misbruik maken van een connectie.

Wat is het stomste wat je ooit gedaan hebt in je carrière?

Te goed van vertrouwen zijn. Daar is in het verleden wel eens misbruik van gemaakt. Zo is het een keer voorgekomen dat ik op basis van een mondelinge overeenkomst een merk gelanceerd heb en dat vervolgens iemand anders zowel de credits als het geld voor m’n neus heeft wegkaapt. Dat zijn ongeschreven regels, dat doe je niet. Ik heb toen de eer aan mezelf gehouden. Met haat en nijd kom je nergens.