Beauty & Fashion

De Bijenkorf anderhalve
eeuw oud, hoera!

2020 is een speciaal jaar voor de Bijenkorf: het luxe warenhuis bestaat namelijk 150 jaar. En dat is reden voor een feest. Vanaf deze maand wordt het jubileum groots gevierd, onder andere met ruim 150 exclusieve uitvoeringen van producten in samenwerking met verschillende mooie merken.

Tekst: Mical Joseph
Beeld: De Bijenkorf

Even terug in de tijd

Anderhalve eeuw geleden begon Simon Philip Goudsmit zijn kleine fourniturewinkel ‘Magazijn de Bijenkorf’ op de Nieuwendijk in Amsterdam. De huidige winkel op de Dam werd in opdracht van Goudsmits opvolger en neef Arthur Isaac ontworpen door architect J.A. van Straaten. In 1914 werd dit allereerste warenhuis van Nederland feestelijk geopend.

Duurzaamheid

Naast een blik in de tijd kijkt de Bijenkorf vooruit naar een duurzame toekomst. Het warenhuis heeft de ambitie uitgesproken om in 2025 het gehele aanbod uit duurzamere merken te laten bestaan. Daarnaast gaat de Bijenkorf door met het recyclen van afval en komt alle elektriciteit die het warenhuis gebruikt uit zonne- en windenergie. Eerder maakte de Bijenkorf al bekend vanaf 2020 geen producten van exotische huiden meer te verkopen.

150 jaar bijzonder

De exclusieve producten zijn onder andere door Isabel Marant Étoile, Kurt Geiger en Daily Paper ontworpen. Daarnaast zijn de etalages bijzonder vormgegeven door illustrator Timo Kuilder én is er een boek uitgekomen over de rijke geschiedenis van de Bijenkorf. Ook woon- en accessoiremerken, waaronder KitchenAid en Dopper, brengen eenmalig een exclusief product uit. Een deel van de jubileumcollectie is vanaf 10 maart in beperkte oplage verkrijgbaar in alle winkels en in de webshop.

Fourniturenwinkel 'Magazijn de Bijenkorf'

De jurk van David Laport

De etalage van 150 jaar de Bijenkorf

David Laport

De paarse jurk die de hoofdrol speelt in de commercial, is speciaal voor de Bijenkorf ontworpen door modeontwerper David Laport en zal in beperkte oplage verkrijgbaar zijn in de winkels in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De jurk is in Nederland gemaakt volgens het zero waste principe, wat inhoudt dat elke centimeter stof gebruikt wordt, zodat er geen restmateriaal overblijft. De luchtigheid van de jurk is kenmerkend voor de ontwerpen van Laport: “In deze jurk zijn vier verschillende kleuren paars verwerkt, die je pas ziet als er beweging in komt. Dan komt zo’n jurk echt tot leven.”