Cars & Yachts

Car report: Heerlijke Hotrod

Bilster Berg in Duitsland is een van de meest spectaculaire en moeilijkste circuits ter wereld. Dat Mercedes-Benz uitgerekend hier zijn nieuwste AMG C63 S laat martelen door de internationale autopers, is veelzeggend.

Tekst: Erik Kouwenhoven
Beeld: Milan Kaine

De 4 kilometer lange Bilster Berg is een ware martelgang voor elke auto, ongeacht of het een straatauto is of een professionele racer. De nieuwe Mercedes heeft als doel om niet alleen de rondetijden te verbeteren, maar ook om aan vertrouwen en comfort te winnen. Wat gelukkig niet gewijzigd werd, is de aandrijflijn. Dat is nog altijd een 4.0 liter metende V8.

Uniek voor dit segment, want zowel de BMW M3 en M4 als de Audi RS5 zijn gezwicht voor de downsizing en hebben aldus een zescilinder onder de kap. Met turbo weliswaar, maar dat heeft de C63 AMG ook– twee zelfs. De Mercedes-AMG levert 476 pk en 650 Nm.

“De achtcilinder klinkt laag en gorgelend als een Riva Aquarama speedboot bij lage toerentallen en ratelend als een pneumatische voorhamer bij volle belasting”

 

10 voor 2

Mercedes-AMG zorgt er als altijd voor dat je je direct thuis voelt. In het interieur monteert Mercedes-AMG een volledig digitaal instrumentarium, de laatste versie van het Comand infomediasysteem en een nieuw sportstuur dat aan de onderkant minder plat is en dat op ‘10 voor 2’ meer grip zou moeten bieden. Voor de bekleding kan worden gekozen uit Nappa leer en Dinamica suède. De inlegpanelen kunnen in glanzend zwart of koolstofvezel worden uitgevoerd. Ook zijn er andere stof- en leersoorten.

Conclusie

Het lijkt alsof de auto nog comfortabeler is geworden. Wanneer we na afloop een AMG-medewerker confronteren, doet hij alsof zijn neus bloedt. Later horen we dat in het kader van de facelift van de C63 (S) inderdaad is gekozen voor een iets comfortabelere afstelling van de vering. Mercedes-AMG geeft er niet al te veel ruchtbaarheid aan, omdat men blijkbaar niet wil dat deze bliksemsnelle, 510 pk sterke sedan, een soft imago krijgt. Dat zou kunnen afschrikken. Onterecht. Sterker nog: de auto is alleen maar nog lekkerder geworden voor dagelijks gebruik. En wanneer je van je vullingen af wilt, kun je altijd alsnog bij BMW en Audi terecht voor een snaarstrakke M3 of RS5.

LXRY Car report

Lees het volledige report in LXRY Magazine 35. Autoliefhebbers kunnen in dit nummer ook alles lezen over de nieuwe Jaguar I-Pace en de Porsche 911 GT2 RS.

 

LXRY Magazine 35