Cars & Yachts

Bentley
Continental GTC: Compromisloos

De Bentley Continental GTC is een van de symbolen van automobiele overdaad, een handelsmerk van de superrijken, het entreeticket tot een wereld die slechts voor weinigen is weggelegd. LXRY's Erik Kouwenhoven werd door het Britse automerk drie dagen ondergedompeld in de opulente wereld die Bentley heet.

Tekst: Erik Kouwenhoven
Redactie: Susan Poeder

“Moeiteloos accelereert de auto de berg op, alsof deze een kilo of duizend heeft achtergelaten aan de voet van de bergpas. Ook in de bochten is de Continental een meester in het maskeren van zijn morbide obesitas”

De reis begint in het Marbella Club Hotel, waar twaalf glanzende carrosserieën staan uitgestald. Naast de Bentleys met Brits kenteken staan minstens net zo Britse chauffeurs, klaar om te buigen als knipmessen en de deuren te openen voor een select gezelschap. In een zilvergrijze Bentley Continental Gran Turismo wordt straks een rit van vierhonderd kilometer afgelegd door de Spaanse binnenlanden.

“Fluks als een Ferrari”

De trillingsvrije twaalfcilinder doet zijn werk discreet, maar dat verandert wanneer de navigatie ons na een paar kilometer rechtsaf richting Ronda dirigeert, de hoogstgelegen stad van Andalusië. Op de bergwegen met lange doordraaiers en breed asfalt komt het koppel van de W12-motor goed van pas. Fluks als een Ferrari rijdt de Bentley de bochten aaneen. De relatief hoge bochtsnelheden zijn een verademing voor het merk, dat vooral beroemd is geworden vanwege zijn krachtige, maar zware sportwagens.

Lees ook: Spraakmakende auto primeurs tijdens Masters of LXRY

“Even proberen we te driften op een rotonde. De auto luistert wonderwel naar de plotse geweldsimpuls, maar het voelt alsof we een butler laten boksen”

Duitse prinsen

De derde generatie Continental GT is weliswaar compleet nieuw, maar dat zie je er niet direct aan af. Bentley heeft bewust gekozen voor evolutie van het design uit 2003. De Continental GT is haar succesmodel met bijna 70.000 verkochte exemplaren. De wereld verandert en Bentley verandert mee, zij het zo beschaafd en beperkt als mogelijk. Wat blijft is de twaalfcilinder, de hoge mate van comfort en de appellerende werking van de merknaam op de rijken der aarde, of het nu nieuw geld betreft of de klassieke vrienden van Duitse prinsen.

Het mooie is dat Bentley dit jaar honderd jaar bestaat. Het begon met het bouwen van ’s werelds grootste Grand Tourers en anno 2019 doet het dat nog steeds. De nieuwste GT Convertible is hiervan een prachtig voorbeeld.

LXRY Magazine 38

De rest van dit car report vind je in LXRY Magazine 38. Deze speciale zomereditie is samengesteld door gasthoofdredacteuren Lonneke en Ralph van Studio Drift. Bestel het magazine nu via de onderstaande knop.

LXRY Magazine 38