De duurste autoklok ooit gemaakt

de bentley bentayga

Een Bentley terreinwagen mét dieselmotor? Wanneer je goed luistert, kun je de Bentley Boys zich horen omdraaien in hun graf. Maar er zijn meer mensen die zich zorgen maken over de nieuwe Super-SUV uit het Engelse Crewe. En terecht. Nu in LXRY Magazine: een car report van de Bentley Bentayga. Mét de duurste autoklok ooit.

de prijs-kwaliteitverhouding van de nieuwe suv

Aanvankelijk werd het 4×4-concept van Bentley nog met enige vreugde bekeken door de collega’s in de markt. Want dat sportwagenmerk Bentley weleens even zou laten zien hoe je een luxueuze SUV bouwt, vonden velen toch vooral grappig. De glimlach werd een bulderlach toen Bentley aankondigde dat het deze top-SUV zou voorzien van een dieselmotor. Nadat in 2012 het eerste prototype werd getoond, kwamen ze helemaal niet meer bij. De concept car bleek een monsterlijke mislukking met mistlampen die groter waren dan schijnwerpers, en de proporties klopten ook totaal niet. Bentley vond het conceptmodel uiteindelijk ook te lelijk om in productie te nemen en besloot inderdaad te wachten ‘tot de ontwerper terug was van vakantie’. En nu is er dan de Bentayga. Waarvan gezegd kan worden dat ie zelfs nog duurder is dan de meest prijzige bestaande SUV met alle mogelijke opties.

autoklokje

De optielijst van de Bentley Bentayga vermeldt een alternatief klokje. Bentley spreekt zelf van ‘the most complex of watch mechanisms‘. Vrij vertaald: het duurste autoklokje ooit. Het betreft hier namelijk een zelfopwindend mechanisch uurwerk van horlogemaker Breitling, dat zich door een vernuftig ingebouwd systeem zo’n drie keer per kwartier automatisch opwindt door rond te draaien. Het klokje is uitsluitend leverbaar in solide goud of rosé-goud, en je kunt eventueel nog wat diamanten laten toevoegen. De prijs van de standaarduitvoering is €20.000. Maar wie voor de allerduurste opties kiest, de Mulliner Tourbillon-uitvoering, komt uit op een bedrag van zo’n €200.000. Voor alleen de klok, dus. Daar krijg je een mooi bijbehorend polshorloge bij, zodat je niet het gevoel hebt dat je teveel betaalt. Right. 

Rijdend landhuis

De motor van de nieuwe Bentley is één brok techniek. We zullen je niet vervelen met technische termen, maar wel leuk om te weten is dat de auto is voorzien van een elektrische supercharger, die dankzij een extra accu in 250 milliseconden tot 70.000 toeren draait, waardoor van een turbogat geen sprake is. Bij lage belasting komt vervolgens de eerste turbo in actie, gevolgd door een tweede bij plankgas. Kortom: trekkracht in alle acht automatische verzetten. De Bentley Bentayga schiet er letterlijk vandoor. Je hoort hem ook niet, daarvoor is de auto gewoon te goed geïsoleerd. Wel blijf je voelen dat je met een rijdend landhuis onderweg bent. Hoogte en gewicht spelen ‘m parten, vooral in de bochten en bij het remmen. Maar goed, op een bergweggetje een Porsche zoekrijden, is toch niet de ambitie van deze Bentley.

bentley-netherlands.nl

Klik op de foto’s om de nieuwe Bentley te bekijken. Het volledige car report vind je in het magazine, hier te bestellen.

Fotografie: Michiel Laurens | Tekst: Erik Kouwenhoven

Meer Cars & Yachts