Cars & Yachts

Flaneren door Puglia

Met de Portofino heeft Ferrari een van de meest begeerlijke, praktische en allround modellen ooit afgeleverd. Het is bovendien een prachtige auto om te zien. Maar het allerbeste nieuws is dat het tevens de minst dure Ferrari is van dit moment.

Tekst: Erik Kouwenhoven

En we hebben nog meer goed nieuws: het bezitten van een Ferrari is tegenwoordig minder duur dan voorheen. Dat zeggen ze bij Ferrari zelf. Alle nieuwe Ferrari’s worden vanaf heden afgeleverd met gratis zeven jaar regulier onderhoud. Het brandstofverbruik is dankzij de turbomotoren lager dan ooit en door de blijvend hoge restwaarde schrijf je minder af dan bij een dikke SUV of power-sedan. Op papier is daar geen speld tussen te krijgen. Je moet dan alleen nog even de horde van de aanschafprijs nemen, die dankzij onze luxebelasting bpm uitkomt op net iets meer dan een kwart miljoen euro.

Erik Kouwenhoven reisde af naar Puglia voor een testrit met Ferrari Portofino. Deze auto is een doorontwikkeling van de California die door het publiek niet meteen ten harte ontvangen werd. Dit model was namelijk zwaarder dan de 599 GTB Fiorano, maar minder sterk dan de F430. Een dodelijke combinatie voor het imago van de California. Hoe luidt het eindoordeel van deze Portofino?

“Onder de motorkap zien we een prachtig kunstwerk. Eindelijk weer naakte koppen, cilinders en koelslangen. Echt mooi, zo’n overduidelijk ambachtelijk geproduceerd blok dat zonder de plastic kappen, die tegenwoordig usance zijn in de auto-industrie, extra opwindend oogt.”

LXRY MAGAZINE #34

Lees het volledige car report van de Ferrari Portofino in LXRY Magazine #34, te bestellen via de LXRY Shop.