Cars & Yachts

Super SUV Maserati Levante

Grote SUV’s zijn eigenlijk de Gran Turismo’s van nu. Want: hoge sportwagens met meer comfort en praktische mogelijkheden dan platte sportwagens. En laat Maserati nu altijd meer een merk van GT’s zijn geweest dan van sportwagens. Geen wonder dus dat de Levante een regelrechte hit is voor Maserati.

Tekst Erik Kouwenhoven
Foto: Milan Kaine

LXRY car report

Dat we rondrijden in een oogstrelende verschijning, blijkt wanneer we langer worden nagestaard dan in ons dagelijks vervoermiddel. En geloof ons: dat ligt niet aan een nieuw kapsel of ons eigen oogverblindende voorkomen. Het komt vooral door onze tweede huid, in de vorm van de Maserati Levante, die – zeker in het wit – een bijna adellijke en voorname uitstraling heeft. En die bijzonder is, want ook al is het model alweer twee jaar op de markt, het blijft een witte raaf in autoland.

Facelift met karakter

Anno 2018 is de eerste facelift van de even capabele als elegante Levante een feit. Het design evolueerde daarbij weinig. Maserati sleutelde vooral aan de afwerkingsniveaus. Hoewel de nieuwe Maserati langer en breder is dan een BMW X5, oogt de Levante compacter. Natuurlijk blijft het een grote auto, maar de grove plompheid van veel andere SUV’s in dit segment schittert door afwezigheid. In plaats daarvan ziet de Levante er vooral als een opgehoogde Ghibli of Quattroporte uit.

De door ons gereden 3.0 V6-dieselversie heeft genoeg kracht om de 2.200 kilo wegende Levante voort te bewegen van 0-100 km/h in 6,9 seconden. Het weinige geluid dat je hoort, klinkt haast melodieus. Als je de sportknop indrukt, gaan er bovendien microfoons en speakers aan het werk om de fraaiste uitlaatklanken te versterken. 

Over het algemeen is de afwerkingskwaliteit goed. Zo verdient Maserati bijvoorbeeld een compliment voor de wijze waarop de ontwerpers het geluid van de rijwind buiten het interieur weten te houden. Dat is geen sinecure bij een auto met ramen zonder stijlen. Toch legt de auto het af tegen een Q7, Cayenne of X5. Zeker waar het gaat om naden en kieren. Ook de binnenruimte is beperkt gezien de grote buitenmaten, en de ergonomie is niet onberispelijk. Bij het merk met de drietand gaat het om karakter. En hoe gelikt hij er ook uitziet: karakter heeft de Levante. De Maserati Levante is te koop vanaf 106.107 euro.

LXRY MAGAZINE 34

Benieuwd naar het volledige car report van de Maserati Levante?  Deze lees je in LXRY Magazine #34, te bestellen via de LXRY Shop.