De nieuwe Wraith is de snelste en meest sportieve Rolls-Royce ooit

De nieuwe Wraith is de snelste en meest sportieve Rolls-Royce ooit, bedoeld voor de jongere eigenaar die af en toe ook zelf een stukje wil sturen. Maar ondanks zijn 632 pk en ingekorte onderstel is het eerst en vooral een uiterst luxueuze automobiel. En dat is wel zo prettig. De showroom bij CITO Motors in Eindhoven ziet eruit als een troonzaal en de auto’s glimmen als tentoongestelde juwelen. Een daarvan is ‘onze’ in zwarte pianolak gespoten Wraith. De auto ziet er vooral imposant uit met zijn grote wielen en monumentale grille. De sterk aflopende achterzijde is even wennen. De reden voor deze opvallende afvallende daklijn is gelegen in het feit dat Rolls-Royce een nieuwe clientèle wil aanboren met de Wraith: jonger dan het huidige klantenbestand. Dynamischer en modieuzer ook, en dus durfden de designers een beetje buiten de lijntjes te kleuren. Om de Bentley Continental GT’s en de Ferrari FF’s van deze wereld een hak te zetten, komt de Wraith met een gewaagd Fastback-ontwerp. Mooi of lelijk, feit is dat het zeker opvalt en dat er met de two-tone kleurcombinaties mooie resultaten geboekt kunnen worden.

Feitelijk is de Wraith natuurlijk gewoon een ingekorte Ghost Coupé. Al doe je hem daarmee tekort volgens de hoge heren van Rolls-Royce zelf. “Het is tevens een hommage”, aldus CEO Thorsten Müller-Ötvös, “aan de pioniers en avonturiers uit de vroege vorige eeuw die niet alleen roem vergaarden met hun verre ontdekkingen en expedities, maar evengoed met de onverwoestbare machines waarmee ze de planeet afschuimden.” Tja, dat is het voordeel als je al een roemrucht verleden hebt opgebouwd in de afgelopen eeuw. Het volledige car report lees je in de nieuwe LXRY, nu in de winkels.

Gordon: “De Rolls-Royce is mijn lievelingsauto. En dan vooral de Wraith. Het comfort! De luxe! Ik heb nog wel plek op mijn oprit…”

Tekst Erik Kouwenhoven
Fotografie Michiel Laurens

Meer Cars & Yachts