Tech update week 11

Een treinreis door de geluidsbarrière, de superbatterij en bierzand

Vorige week passeerde Tesla eigenaar Elon Musk al de revue met zijn SpaceX project. Deze week stond een ander project van Musk in de schijnwerpers. Deze Hyperloop combineert Maglev technologie met verlaagde luchtweerstand om zeer hoge snelheden te halen. “Maglev” is kort voor magnetische levitatie, waarbij magnetisme een voertuig van de grond tilt en laat voortbewegen.

Hyperloop

Mede omdat ze geen wielen met rolweerstand hebben, kunnen Maglev treinen theoretisch supersonische (door de geluidsbarrière) snelheden bereiken. Toch is de hoogst gemeten snelheid “maar” rond de helft, met 603 km/u. De luchtweerstand moet ook overwonnen worden, en dat kost veel energie. Daarom dus loopt een hyperloop trein door een buis in een bijna-vacuüm, met minimale luchtweerstand.

Elon Musk is een idealist en heeft hyperloop open-source gemaakt, dus mag iedereen met de bestaande technologie aan de slag. Het Californische Hyperloop One heeft voor het Dubai Ministerie van Transport een concept ontwikkeld waarmee in 12 minuten de 140 km van Dubai naar Abu Dhabi afgelegd moeten worden. Om dit concept uit te ontwikkelen heeft Hyperloop One in de woestijn van Nevada een testbaan aangelegd, en zijn de eerste proefritten onderweg.

De superbatterij

De in Duitsland geboren Amerikaan John Goodenough heeft in 1980 de lithium-ion batterij uitgevonden. Mede dankzij hem zijn telefoons dunner en kunnen elektrische auto’s verder. Recent heeft deze 94-jarige samen met zijn team echter een betere batterij geïntroduceerd; de solid-state battery .

Zonder al te technisch te worden, komt het er op neer dat deze nieuwe batterij glas gebruikt in plaats van vloeibare elektrolyten. Hierdoor is deze veel stabieler en dus veiliger, laadt hij sneller, kost hij minder en kan hij drie keer zoveel energie opslaan. Je kunt je voorstellen dat elektrische auto industrie niet kan wachten totdat de solid-state battery voor hen beschikbaar komt.

Bier drinken voor het milieu

Om glas te maken heb je zand nodig, en dan niet dat fijne zand zoals je in overschot in woestijnen vindt. Nee, het meest geschikt is het grovere strandzand. Omdat ook in de bouw strandzand onmisbaar is, is er feitelijk een globaal tekort. Wereldwijd verliezen we dus onze stranden.
De Nieuw-Zeelandse bierbrouwer DB Breweries heeft een originele oplossing bedacht voor het  zandtekort. Ze hebben machines ontwikkeld die zand maken van lege flessen. Ze leveren hun “bierzand” aan diverse bedrijven uit de bouwbranche, die daarom weer minder strandzand nodig hebben. Dus geef om het milieu, drink een biertje.

Meer Tech & Gadgets

LXRY Newsletter

Meld je aan en ontvang de wekelijkse highlights van LXRY News.