Hotspot: Son of a Croque

You son of a Croque!

Altijd leuk, een origineel Nederlands horecaconcept dat dusdanig veel succes boekt dat het zijn zaken uitrolt naar het buitenland. Zoals Son of a Croque, een Amersfoortse concept van Zware Jongens onder leiding van Sonny Croque. In 2016 sleepte het al een nominatie in de wacht voor de Entree Hospitality & Style Awards 2016 in de categorie Best Hospitality Concept. Niet voor niets waren er dan ook al enkele franchiseondernemers op zoek naar geschikte locaties. Onder andere Utrecht, Zwolle en Almere stonden al op de kaart. Maar nu zal binnenkort ook het buitenland aan de beurt zijn.

tosti’s deluxe

De naam Son of a Croque verwijst niet alleen naar de naam van de horecaondernemer, maar ook naar de Croque Monsieur, het Franse equivalent van een tosti. Het principe is gebaseerd op uitgebreide varianten van het bekende broodje gesmolten kaas. Maar dan wel op de luxe manier. Want, zoals op de website wordt aangegeven: “Onze Croques worden niet tussen een tosti-ijzer geplet.” Net zoals we met de hamburger en frietjes van Sergio hebben zien gebeuren, wordt tegenwoordig dus ook de tosti naar een hoger niveau getild. Op de kaart vind je creatieve varianten als de kippendij met pindasaus, spiegelei en pittige sambal, de inmiddels ingeburgerde pulled pork met vintage cheddar, mozzarella en komkommer-ui zoetzuur, of – helemaal spectaculair – dungesneden Angus steak, Provolone kaas, kruidenmayonaise en ovenfrietjes bovenop.

belgië

Met enthousiasme kondigde Sonny de stap naar het buitenland aan op Facebook: “Ik heb nooit het concept van landsgrenzen begrepen. Croques zijn wereldwijd een geliefd fenomeen (…) België, ik kom eraan!” In België werd een contract getekend voor 5 vestigingen en naar verluid zal ook Duitsland met de formule verrijkt worden. De exacte locaties worden binnenkort bekendgemaakt.

Fotografie: Stan Koolen voor Zware Jongens. 

Meer Wining & Dining