De nieuwe Formule 1: sneller, stoerder en sexier

Formule 1 heeft in 2017 een metamorfose ondergaan. De banden zijn veel breder, de achtervleugels zijn lager en stoerder, de voorvleugels zijn breder. De nieuwe F1 oogt sexy, agressief en veel sneller en is dat ook. Verwacht wordt dat dit jaar de rondetijden (van zo’n 80 seconden gemiddeld) vijf tellen omlaag gaan. De eerste testweek in Barcelona is net voorbij, en die verwachtingen lijken realistisch.

Nieuwe aerodynamica, nieuwe uitdagingen

Doordat de nieuwe auto’s veel meer aerodynamische vrijheid hebben gekregen, plakken ze als het ware aan het wegdek. Dit houdt in dat ze soms een beetje topsnelheid inleveren, maar wel veel meer bochtensnelheid krijgen. Hierdoor wordt de laterale kracht in sommige bochten 5.5G. Wat vrij vertaald betekent dat de hoofd/helm combinatie van 6 kilo dan met 33 kilo aan de nekspieren staat te trekken. De angst was dat dit voor sommige coureurs te zwaar zou blijken. Maar F1 rijders zijn topatleten. Ze hebben deze winter keihard getraind en niemand kreeg tijdens de eerste testweek nekklachten.

Max ziet geen probleem

Een ander bezwaar tegen de toegenomen aerodynamica is dat deze veel turbulentie veroorzaakt, waardoor het moeilijk wordt elkaar te volgen. De wegligging van de achtervolgende auto zou dusdanig verstoord raken dat inhalen zeer moeilijk wordt. Bijna alle insiders, inclusief drievoudig wereldkampioen Hamilton, hebben al verklaard het komend seizoen weinig duels te verwachten. Inhaalkoning Max Verstappen ziet het echter anders. Hij heeft tijdens de tests expres dicht achter anderen gereden en inhaalacties gemaakt, en ziet het probleem niet. Hij vond het allemaal prima te doen.

Mercedes boven?

Nu we het toch over Max hebben, hoe zijn de verwachtingen? Kunnen de 19-jarige en zijn Red Bull team eindelijk tornen aan de suprematie van het Mercedes AMG team? Sinds in de 2014 de hybride V6 turbomotoren zijn ingevoerd, domineert Mercedes. Door voor 2017 nieuwe reglementen in te voeren, hoopten de regelgevers echter de andere teams een kans te geven om dichterbij te komen. Alle topteams hebben weer honderden miljoenen besteed, maar de voorlopige conclusie is dat Lewis Hamilton en zijn Mercedes equipe nog steeds the team to beat zijn.

Hoopgevende ontwikkelingen

Het was een aangename verrassing hoe snel de Ferrari’s waren in Barcelona, dus wellicht dat ze weer om de overwinningen mee gaan doen. De Red Bulls van Daniel Ricciardo en Max Verstappen bleven qua rondetijden achter. Ze hebben in Barcelona echter vooral testprogramma’s afgewerkt. Het zetten van snelle rondetijden stond nog niet op de agenda.

Gerenommeerd F1 analist James Allen geeft de fans van Max goede hoop. Red Bulls Renault motor kwam de afgelopen jaren veel tekort op Mercedes, maar in Barcelona concludeerde hij dat Renault deze winter een grote stap heeft gemaakt. De gemeten topsnelheden waren onkarakteristiek hoog voor de Red Bulls, dus is er goede hoop dat ze in 2017 veel competitiever zullen zijn.

Foto’s: Getty Images/Red Bull Content Pool en Mercedes AMG Petronas

Meer Cars & Yachts