LXRY test de nieuwe Porsche 911 R

“Volgens kenners is dit de meest begerenswaardige 911 van de afgelopen jaren. Zeker ook omdat alle exemplaren al vergeven zijn.”

De R is dé 911 van de afgelopen vijf jaar. Handbak, GT3 RS-motor, verwijzingen naar de prachtige originele 911 R uit de jaren zeventig én dan nog een aantal lightweight kenmerken: je moet kortom sterk in je schoenen staan om je kruit droog te houden tot er een nóg begeerlijker 911 langskomt.

Tekst: Erik Kouwenhoven
Fotografie: Michiel Laurens

Sterker nog: volgens kenners is dit de meest begerenswaardige 911 van de afgelopen jaren. Zeker ook omdat alle exemplaren al vergeven zijn. Vorig jaar sijpelden de eerste berichten door dat de auto er zou komen, en alleen al het concept was briljant. Een auto die, net als de originele 911 R uit 1968 waar dit model naar is vernoemd, is voorzien van gewichtsbesparende elementen en die de motor van de GT3 RS zou krijgen. Gebouwd in een oplage van tussen de 600 en 800 exemplaren. En dan het belangrijkste nieuws: de auto zou worden voorzien van een handbak.

Perfecte Porsche

ambiance binnenin is de auto niet veel specialer dan een 911 GTS. Na een tijdje komt dan als vanzelf het besef dat de 911 R een heerlijke auto is voor een avondje doorjanken op bochtige dijkweggetjes, voor een paar dagen rammen in de Ardennen of toch voor die trackday op Circuit Park Zandvoort. In dat opzicht is de 911 R inderdaad die magische machine, maar voor het pure rijden op de openbare weg ligt het genotsgebied van de toerenmotor gewoon te ver weg. Misschien is het objectief gezien niet de beste allround rijdersauto, het is in mijn ogen, en in die van velen met mij, wel de meest begeerlijke 911 van de afgelopen tien jaar. Bekijk hieronder de beelden:

Meer Cars & Yachts

LXRY Newsletter

Meld je aan en ontvang de wekelijkse highlights van LXRY News.