LXRY test de McLaren 570S

McLaren heeft een belangrijke internationale designprijs in de wacht gesleept. De McLaren 570S Coupé, het eerste model van de vorig jaar geïntroduceerde Sports Series, kreeg de hoogst mogelijke waardering bij de Red Dot Award: Product Design 2016. De prijs, Red Dot: Best of the Rest, werd uitgereikt vanwege de kwaliteit van het grensverleggende design van de auto.  Het is dus de hoogste tijd om deze McLaren eens te testen.

McLaren of Stormtrooper

Wie zich verplaatst in een spierwitte McLaren 570S door het grijze Hollandse polderlandschap, moet rekening houden met gevaarlijke capriolen van medeweggebruikers. Camera’s worden massaal omhoog gehouden, nekken worden verdraaid en auto’s houden plotseling in om een glimp op te vangen van dit toch ietwat buitenaards ogende vervoermiddel. We kunnen het de omstanders moeilijk kwalijk nemen, want de McLaren is nou eenmaal een prachtige en fraai futuristisch ogende auto. In de door ons gekozen witte kleur heeft hij wel wat weg van de helm van een Stormtrooper uit de Star Wars-film. Je moet kortom geen introverte persoonlijkheid hebben wanneer je overweegt er een aan te schaffen. Leuk als je op een zondagochtend een ritje gaat maken, maar hoe leuk is het wanneer je de auto wilt gebruiken als dagelijks vervoermiddel? Want volgens McLaren is deze auto daar uitermate geschikt voor.

LXRY test

Arjen van Beek, directeur van Louwman Exclusive, ziet door het toegenomen comfort niet alleen kansen voor de 570S Coupé als alternatief voor de gevestigde orde, maar ook voor de zakelijke rijder die zich wil onderscheiden. “De Sports Series blinkt uit in sportwagenkwaliteiten enerzijds en dagelijks gebruik anderzijds”, aldus Van Beek. ”Grote troef is het lage gewicht. Dat maakt de 570S Coupé wendbaar, agiel en snel. Maar ook het brandstofverbruik is relatief gunstig en dat, gecombineerd met de bovengemiddelde betrouwbaarheid, maakt de leaseprijs verrassend laag.” Om hiertoe te komen, moest McLaren snoeien in het budget. De 570S maakt weliswaar gebruik van minder koolstofvezel, maar nog altijd slaat de weegschaal bij een lege 570 C niet verder uit dan 1.313 kilogram. Vergeleken met de concurrentie scheelt dat 60 tot 150 kilogram, een significant verschil. Ook is de wielophanging traditioneler qua architectuur. Door de motor te koppelen aan een stop-startsysteem, daalt het gemiddelde verbruik tot 10,7 l/100 km. Hoewel McLaren zijn 570S functioneler wilde maken voor dagelijks gebruik dan de 650S, is de instapversie amper minder snel: 3,2 seconden om van 0 tot 100 km/h te sprinten en 328 km/h als topsnelheid zijn nog altijd pure sportwagenwaarden. Het monsterkoppel stuwt de motor ogenschijnlijk lineair voort tot aan de rode zone, die begint bij 8.500 toeren.

Meer Cars & Yachts