Is dit de Grande Finale van de benzinemotor?

Drie grensverleggende hypercars

In 2017, ‘18 en ‘19 komen respectievelijk de Bugatti Chiron, de Mercedes-AMG Hypercar en de Aston Martin Valkyrie uit. Ze kosten tussen de 2.4 en 3 miljoen euro (vóór belastingen) en zijn ongeëvenaard snel, sportief en extreem. Dit zijn hypercars, maar als er een overtreffende trap van “hyper” had bestaan, hadden ze wellicht een eigen categorie gekregen.

Wat maakt een auto tot super- of hypercar?

De begrippen supercar en hypercar zijn niet strak gedefinieerd. Een supercar is te sportief om alleen maar sportwagen te heten, maar waar trek je de grens? Het is niet met zekerheid te zeggen wat de eerste supercar was. Als we raceauto’s en eenmalige modellen buiten beschouwing laten, dan wordt de Lamborghini Miura uit 1966 vaak gezien als de eerste. Maar net zo goed zou de Mercedes SSK uit 1927 aanspraak kunnen maken op deze titel.

Lamborghini Miuria
Mercedes SSK

Voor hypercars bestaat er ook geen eensluidende definitie. Het Griekse woord “hyper” overtreft “super”, dus het mag duidelijk zijn dat ze beduidend sneller en extremer zijn, maar verder is het geen exacte categorisering. Vaak wordt de eerste productieauto die 400 km/u overschreed, de Bugatti Veyron uit 2005, gezien als de oorspronkelijke hypercar. En ook al is de Bugatti legendarisch, je mag de in 1992 introduceerde McLaren F1 niet over het hoofd zien. Hij kostte toen al een miljoen, was grensverleggend, heeft 627 pk en haalt een topsnelheid van 372 km/u. En op veel circuits is de 25 jaar oude F1 nog steeds sneller dan erkende hypercars, inclusief de Veyron.

McLaren F1
Bugatti Veyron
De grande finale van de hypercars?

De Bugatti, Mercedes en Aston Martin maken zo’n grote stap ten opzichte van huidige hypercars, dat het bijna lijkt alsof de fabrikanten zich nog een laatste keer willen bewijzen. En misschien is dat ook wel zo. Bij Bugatti hebben ze al hardop gezegd dat hun Chiron met 1500 pk de sterkste productieauto ooit moet worden, Dat is hij natuurlijk al, maar ze gaan er ook van uit dat dit zo blijft, omdat we in de nadagen van de verbrandingsmotor zitten.

Wat brengt de toekomst?

Na 132 jaar benzinemotoren lijkt het einde in zicht. De olie raakt op en het milieu zou schonere uitlaatgassen wel appreciëren. Dus het is onwaarschijnlijk dat automotoren nog lang op de oude voet doorgaan. Autofabrikanten en regeringen denken al in alternatieven. Zo is er in Noorwegen een wet in de maak die de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2025 verbiedt. De opmars van de elektrische auto’s, hybrides en (op termijn) de waterstofcel lijkt dus onstuitbaar.

Maar wat is dan de toekomst? Gaan we van compromisloze hypercars naar saaie, elektrische, zelfrijdende pantoffels op wielen? Nee, natuurlijk moeten er milieucompromissen gesloten worden. Maar de huidige hybride Formule 1 auto’s zijn ook een compromis, en die zijn nog nooit zo snel geweest als dit jaar. De toekomst is spannend, maar daarover volgende week meer…

Drie grensverleggende ultieme auto’s

 

Meer Cars & Yachts

LXRY Newsletter

Meld je aan en ontvang de wekelijkse highlights van LXRY News.