Een klassieke elektrische Porsche?

Tussen 1966 en ‘68 zijn er 35 Porsche 910 raceauto’s gebouwd, en deze klassiekers zijn inmiddels miljoenen waard. Al in de 70s bouwde de kleine Duitse fabrikant EVEX replica’s van de 910. Het waren zeer nauwkeurige kopieën die veel originele Porsche onderdelen gebruikten. EVEX bouwde er slechts vier en vanwege de hoge prijs van de oorspronkelijke Porsches, schieten ook hun prijzen inmiddels de lucht in. De EVEX 910 van het Oostenrijkse Kreisel Electric kost zelfs een miljoen, vóór belastingen.

Kreisel Electric

De enige 910 die ooit is gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg, is door Kreisel voorzien van een elektrische krachtbron. Kreisel ziet toekomst in dit concept en gaat in samenwerking met EVEX deze auto’s in serie leveren, voor de eerdergenoemde 1 miljoen ex belastingen. Nou is het uiteraard heiligschennis om de originele Porsche motor uit een klassieker te vervangen, maar het punt van replica’s is dat ze geen originele motor hebben. Dus worden ze vaak voorzien van sneller dan originele motoren. En snel is de Kreisel krachtbron zeker.

De Kreisel EVEX 910e, zoals hij voluit heet, is een volwaardige supercar met 490 pk, twee versnellingen en een koppel van 770 Nm. Hierdoor ligt de topsnelheid boven de 300 km/u en sprint de 1.100 kg zware bolide in 2,5 seconden naar 100 km/u. Als deze tijd de oplettende lezer bekend in de oren klinkt, dan klopt dat. Twee weken geleden hadden we het over de snelst accelererende productieauto’s ter wereld; de Tesla P100D en Porsche 918 zijn namelijk recordhouder met 0-100 in diezelfde 2,5 seconde.

Andere tijden

Natuurlijk krijg je een purist er nooit van overtuigd dat een elektrische krachtbron in een 910 een goed idee is. Hij zal je vertellen dat het sexy geluid van de vlakke zescilinder boxermotor een onmisbaar deel van de ervaring is. En daar heeft hij geen ongelijk in. Maar ja, we leven in andere tijden, waarin klassieke, dus vervuilende, auto’s langzamerhand uit veel binnensteden worden verbannen. Dit zijn tijden waarin elektromotoren zo goed zijn geworden dat ze een actieradius van 350 km hebben, 0% emissie, maar toch in 2,5 seconde naar 100 km/u sprinten. En eerlijk gezegd is dat ook behoorlijk sexy. Dus nou dat miljoen nog. Misschien zo maar even een staatslot halen…

Opgegroeid tussen de raceauto’s heeft Eltjo Nieuwenhuis zijn liefde en interesses voor auto’s en ‘snelle dingen’ opgebouwd. Zijn veelzijdige leefstijl (een groothandel in etalagefiguren, F1 verslaggever en nachtclubeigenaar in Miami) maakt dat hij een brede kijk heeft op zijn passie. Toch speelden auto’s altijd een hoofdrol, en zijn daaruit voortkomende interesse in snelheid, auto’s en hi-tech komen nu bij LXRY goed tot zijn recht.

Beeld: Kreisel Electric GmbH en EVEX Fahrzeugbau GmbH

Meer Cars & Yachts