De toekomst van de hypercars

Vorige week hebben we het gehad over drie ultieme hypercars, de Bugatti Chiron, de nog naamloze Mercedes-AMG hypercar en de Aston Martin Valkyrie. Ze worden in de komende twee jaar geleverd en lijken symbolisch te zijn voor de Grande Finale van een tijdperk. Na 132 jaar komt het einde van de benzinemotor namelijk in zicht.

Benzine en diesel zijn in de 20e eeuw de brandstoffen van de technologische en economische revolutie geweest. Maar de olie raakt op en de aarde loopt warm, dus moeten we doorpakken met alternatieven. Dit klinkt verontrustend, want auto’s en raceauto’s zijn leuk speelgoed, en je moet niet aan ons speelgoed komen. Tenzij we er iets heel leuks voor terug krijgen natuurlijk.

Hybride hypercars

Het is niet zo dat er geen racemonsters voor de openbare weg meer uitkomen. McLaren heeft bijvoorbeeld recent een eerste schets vrijgegeven van hun geplande (en al uitverkochte) hypercar die de concurrentie met de drie eerder genoemde ultieme auto’s moet aangaan. Desondanks brengt de toekomst steeds meer elektrische auto’s, waterstofcellen en hybrides. En laten we eerlijk zijn, dat is minder sexy dan bijvoorbeeld een jankende V12 motor. Toch veranderen dit soort percepties wel een beetje.

Als we 10 jaar terugdenken, vonden veel autoliefhebbers hybrides nogal geitenwollen sokken autootjes. Maar in 2009 werd in de Formule 1 de KERS geïntroduceerd, een hybride systeem dat de energie die vrijkomt bij het remmen gebruikt voor een boost van 80 extra pk’s. Mede hierdoor veranderde de perceptie, en werd hybride synoniem aan “extra vermogen”. Dus zijn enkele jaren later de meeste hypercars ook hybrides. En meer van dit soort percepties veranderen.

Een hypertaxi?

De Tesla Model S is Nederlands populairste elektrische auto, en is voor velen vooral een luxe taxi. Maar wist je dat de Model S P100D is uitgerust de stand “Ludicrous Mode”. Hiermee sprint de -zeker niet als lichtgewicht gebouwde- P100D in 2,5 seconden van 0-100 km/u. Dat is dus even snel als de Bugatti Chiron; de 1500 pk sterke motorvermogen kampioen. Van alle hypercars accelereert alleen de Porsche 918 marginaal sneller, maar Tesla baas Elon Musk heeft al getweet dat er een snellere versie aan komt…

Hoe is het mogelijk dat een “luxe taxi” net zo hard accelereert als een hypercar van minstens 2,4 miljoen? Er zijn meerdere redenen, en één van de allerbelangrijkste is dat elektrische aandrijving efficiënter is dan die van de traditionele verbrandingsmotor. Daarnaast hebben elektrische voertuigen geen versnellingsbak nodig, omdat ze optimaal vermogen leveren in een brede toerenband. Ook dit bespaart tijd en vermogensverlies. Juist dit soort efficiëntie geeft elektrische aandrijving de toekomst. Daarnaast heeft een elektromotor die gevoed wordt met stroom uit een kolencentrale, nog steeds een beduidend lagere impact op het milieu dan een benzinemotor. Ook niet geheel onbelangrijk.

Auto’s op batterijen dus, of zijn er nog alternatieven?

In de nabije toekomst hebben elektrische auto’s op batterijen dus de toekomst. Maar deze hebben een reëel gemiddeld bereik van zo’n 200 km. Weliswaar is 90% van de autoritten korter dan 50 km, toch is deze geringe actieradius een groot bezwaar. Op termijn lijkt dit bezwaar echter verholpen te gaan worden door de solid-state battery. Deze batterij, die nog in de testfase zit, levert namelijk met hetzelfde gewicht en volume, driemaal zoveel energie als de huidige lithium-ion batterij.

Dankzij waterstofcellen aan boord bespaart de Space Shuttle verrassend veel brandstof.

Op de middellange termijn lijken batterijen trouwens zeker geen alleenrecht op de toekomst te hebben. Niet voor niets zetten giganten als Honda, NASA en Toyota hoog in op de brandstofcel. Een brandstofcel lijkt op een batterij, en drijft eveneens een elektromotor aan, alleen genereert de cel zelf energie. Deze energie komt vrij wanneer waterstof een reactie aangaat met zuurstof en dus water creëert. Het is een zeer efficiënt proces, en voorziet ruimtevaartuigen al 40 jaar van energie aan boord. Toch staat het systeem, relatief gezien, in de kinderschoenen. Er kleven momenteel nog een aantal nadelen aan de brandstofcel, maar daar wordt uiteraard hard aan gewerkt.

Terug naar de hypercars

De eerste supercar met waterstofcel bestaat inmiddels, en LXRY schreef er een paar weken geleden al over. Van de Pininfarina H2 Speed worden er tien gebouwd, met een prijs van 2,5 miljoen, en dus waterdamp uit de uitlaat. Let wel, dit is een supercar, geen hypercar, want hij heeft “slechts” 503 pk, maar dat vinden we niet slecht voor een eerste poging.

Al met al zien we dus een toekomst met daarin genoeg super- en hypercars om mee te spelen. Ons speelgoed wordt alleen steeds schoner, en dat is bepaald geen slecht vooruitzicht.

Foto credits: NASA, Pininfarina SpA, McLaren, Tesla, Bugatti

Opgegroeid tussen de raceauto’s heeft Eltjo Nieuwenhuis zijn liefde en interesses voor auto’s en ‘snelle dingen’ opgebouwd. Zijn veelzijdige leefstijl (een groothandel in etalagefiguren, F1 verslaggever en nachtclubeigenaar in Miami) maakt dat hij een brede kijk heeft op zijn passie. Toch speelden auto’s altijd een hoofdrol, en zijn daaruit voortkomende interesse in snelheid, auto’s en hi-tech komen nu bij LXRY goed tot zijn recht.

Meer Cars & Yachts