Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Alle kleuren van de regenboog…

Op MASTERS EXPO presenteerde BMW al haar nieuwste vlaggenschip; de volledig elektrische i7. Maar bij het merk volgen de technische hoogstandjes elkaar in hoog tempo op. Afgelopen week maakte de wereld in Las Vegas namelijk kennis met de futuristische i Vision Dee. Op een ochtend eens zin in een ander kleurtje op je auto? Geen probleem, dit model beschikt er namelijk over 32…
BMW Group

De naam ’Dee’ staat voor Digital Emotional Experience en dat is volgens BMW precies het doel: in de toekomst een nog sterkere band creëren tussen mensen en hun auto’s. Digitale functies in de toekomst zullen namelijk veel verder gaan dan het niveau van spraakbediening- en rijhulpsystemen die we vandaag de dag kennen volgens het merk.

En dat bewijst de i Vision Dee dus. Het begint al buiten de auto, met een personaliseerbaar welkomst scenario van grafische elementen en een combinatie van licht- en geluidseffecten. De koplampen en gesloten BMW grille vormen een zogenoemde ‘phygitale’, – een samensmelting van fysiek en digitaal- beeltenis op een uniform oppervlak, waardoor het de auto verschillende gezichtsuitdrukkingen kan weergeven. Op deze manier kan de BMW i Vision Dee met mensen praten en tegelijkertijd stemmingen zoals vreugde, verbazing of goedkeuring visueel uitdrukken. Erg handig voor een volgende keer als iemand je weer eens asociaal afsnijdt… Daarnaast kan het technische hoogstandje zelfs een avatar van de bestuurder op de zijruiten projecteren.

Oneindige verscheidenheid

Vorig jaar toonde BMW al een model met zogenoemde e-inkt, waardoor je kon kiezen voor zwart, wit en grijs als kleur voor de buitenkant van je auto. Maar nu, voor het eerst ter wereld beschikt de i Vision Dee dus over een kleurenversie van e-inkt-technologie.

Doordat het carrosserieoppervlak van de BMW is verdeeld in 240 e-Inkt-segmenten, die elk afzonderlijk worden aangestuurd kan je binnen enkele seconden een bijna oneindige verscheidenheid aan patronen creëren.

Hoewel de gloednieuwe conceptauto nog niet te koop is, onderstreept BMW met dit model het belang van digitalisering voor de komende product generaties en zetten zij naar eigen zeggen een nieuwe stap op weg naar de NEUE KLASSE.

Meer lezen over de BMW i7 en nieuwe XM op MASTERS EXPO? Bekijk hier het artikel.