De Adler Suprema, een hoogtepunt qua innovatie

innovaties voor de boeg

Er wordt steeds meer geïnnoveerd op jachtengebied. De Adler Suprema is daar een goed voorbeeld van. Het door het Zwitserse Adler Yacht gebouwde exemplaar heeft namelijk meerdere innovaties op zijn naam staan. Een hybride aandrijving, inderdaad, maar bovendien een exterieur dat volledig is vervaardigd uit koolstofvezel.

hybride en koolstofvezel

Motorjachten – die in eerste instantie niet bekendstaan om hun duurzaamheid – worden steeds vaker voorzien van hybride motoren. Toch zijn het voornamelijk de superjachten die die worden gebouwd met een motor die zowel draait op brandstof als elektriciteit. Daarom is de ‘slechts’ 23 meter tellende Suprema het eerste hybride jacht in zijn soort als flybridge yacht. De term ‘flybridge’ verwijst hiermee naar het bovenliggende stuur- en loungegedeelte waar dit type boot, in de volksmond ook wel ‘strijkijzer’ genoemd, van is voorzien. Bovendien is de Suprema het eerste jacht ooit dat van koolstofvezel is vervaardigd. Dit materiaal heeft als eigenschap dat het niet oxideert onder invloed van water en zuurstof. Daardoor is het ideaal voor toepassingen waar een laag gewicht, grote sterkte en grote stijfheid nodig zijn, zoals in de luchtvaart- en sportindustrie.

zwitserland en ITALIË

Het bedrijf Adler Yacht heeft ervoor gekozen om zijn jachten in Monfalcone te laten bouwen. Een tactische keuze, want deze locatie aan de Adriatische Kust van Noord-Italië opent de deuren voor Italiaanse producenten. Zwitserse precisie, met Italiaanse stijl, dus. Zo werd het hoogstaande Veneziaanse Nuvolari-Lenard betrokken bij het sportieve en efficiënte exterieur en interieur van de Suprema. De Duitse en Oostenrijkse motoren van TTControl GmbH, Aradex GmbH en Akasol GmbH bereiken een efficientie die 50% hoger ligt dan een conventioneel systeem. Het jacht heeft daarbij een capaciteit van 5.200 liter en bereikt een afstand van 6482 kilometers op zee.

Klik op de foto’s om het jacht te bekijken.

Meer Cars & Yachts